اعتراف صهیونیست‌ها به شکست تحقیرآمیز در لبنان پس از ۲۰ سال/ مشاهده عواقب شکست از حزب‌الله در فلسطین

دوشنبه, 29 ارديبهشت 1399 18:04 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

با نزدیک‌شدن به بیستمین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیست‌ها، مقامات رژیم صهیونیستی به عواقب سلسله ناکامی‌های ارتش پرمدعای خود در برابر حزب‌الله اعتراف می‌کنند.


 به گزارش خط هشت، پس از گذشت 20 سال صهیونیست‌ها به خروج زودهنگام و تحقیرآمیز ارتش خود از کمربند امنیتی در جنوب لبنان اعتراف می‌کنند.

«آوی ایتام» از فرماندهان نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده نیروهای این رژیم در جنوب لبنان تا سال 1999 می‌گوید: در آن زمان «ایهود باراک» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی دستور به یک فرار گسترده داد، من بعد از مدتی از منصب خود ساقط شدم اما پیامدهای اتفاقی که در جنوب لبنان افتاد تا امروز برای ما کاملاً روشن است و من با قاطعیت آن را می‌گویم. در آن زمان من به‌همراه دوستم «آرون شاحور» افسر ذخیره، در یک شبکه نه‌چندان مطرح اما جدید شروع به پخش یک برنامه تلویزیونی در این زمینه کردیم؛ به‌یاد دارم هیچ یک از افرادی که با آنها دیدار داشتیم از تصمیم عقب‌نشینی از جنوب لبنان حمایت نکردند. مشخص بود که عواقب خروج بدون توافق و یک‌طرفه از این جنگ برای اسرائیل مصیبت‌بار خواهد بود و در نهایت آنچه درباره آن هشدار داده بودیم حقیقتاً اتفاق افتاد.

این افسر صهیونیست ادامه می‌دهد: قبل از هرچیز پیامدهای فرار از جنوب لبنان برای ما در مسئله فلسطین نمایان شد. «یاسر عرفات» (رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین) که مذاکرات فلسطینی‌ها با ایهود باراک را مدیریت می‌کرد به‌سرعت از توافقی که با آن کرده بود کنار کشید. او به اطرافیان خود گفته بود، "اگر «سید حسن نصرالله» (دبیرکل حزب‌الله) موفق شود ارتش اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کند، دلیلی ندارد که ما این موضوع را تجربه نکنیم." و این اتفاق هم افتاد. مدتی بعد از فرار ارتش از جنوب لبنان، انتفاضه دوم که در آن ده‌ها نفر از نظامیان ما در هرماه کشته می‌شدند آغاز شد، همین مسئله سبب شد حماس از اقدامات حزب‌الله الگوبرداری و به اتوبوس‌ها و رستوران‌ها حمله کند و اسرائیل به وضعیتی رسید که تقریباً نتوانست از شهروندان خود حفاظت کند و ارتش هم اقدامی نکرد.

بیشتر بخوانید

فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی خاطرنشان می‌کند: با آغاز انتفاضه دوم آتش‌زدن رستوران‌ها و انفجار اتومبیل‌ها توسط فلسطینیان آغاز شد و واقعیت بسیار دشوارتر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد.

ایتام اضافه می‌کند: ارتش ما شکست‌خورده و ذلیلانه بعد از عقب‌نشینی از جنوب لبنان به‌سختی می‌توانست خودش را پیدا کند. حزب‌الله در برابر چشمان ما بزرگ شد، سید نصرالله درباره جامعه صهیونیستی با حقارت صحبت و آن را به خانه عنکبوت توصیف کرد و البته حقانیت زیادی در کلامش بود. شمار مجروحان ما به‌شکل قابل‌توجهی افزایش یافته بود.

مقام سابق صهیونیستی در ادامه اعترافات خود درباره شکست رژیم اشغالگر در جنوب لبنان تصریح می‌کند: حزب‌الله در آن زمان یک سازمان کوچک بود که علاوه بر فراری دادن ارتش بزرگ اسرائیل توانست یک وحشت گسترده در فرماندهی سیاسی ما به وجود بیاورد.

وی ادامه می‌دهد: این جنگ قدرت لبنان را به ما نشان داد، جنگ به‌شکل کاملاً بی‌برنامه و نگران اداره می‌شد. ارتش متزلزل ما که از سالها قبل مشغول آموزش بود، از یک گروه کوچک با چند صد نیرو شکست خورد.

ایتام همچنین به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 2006 با لبنان می‌پردازد و می‌گوید: در این جنگ فهمیدیم که حزب‌الله همان حزب سابق نیست بلکه یک ارتش مصمم است که می‌جنگد و تمامی اراضی اسرائیل را تهدید می‌کند.

این فرمانده سابق رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان گفت: وحشت از باتلاق لبنان ارتش اسرائیل را فلج کرد. فرار از این کشور اشتباه تاکتیکی و استراتژیکی بود که اسرائیل تا به امروز هم از آن رنج می‌برد.

اما در زمان حاضر جامعه صهیونیستی که دیگر مصونیت خود را از دست داده، مجبور شده است بار دیگر به‌شکل سخت‌تری بهای فرار از جنوب لبنان را بپردازد. در عمل، خاورمیانه در مسیر مقاومت و سید حسن نصرالله قرار گرفته و همه نشانه‌ها حاکی از ضعف رژیم اشغالگر است، تا جایی که گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه نیز این موضوع را کاملاً درک کرده‌اند. از زمان عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از کمربند امنیتی خود، مسیر رؤیاهای موهوم آن برای پیروزی بسیار دشوار شده و تلاش‌های مکرر آن برای نابودی حماس هربار به شکست انجامیده است.

پنجم خرداد مصادف با 25 مه سال 2000، رژیم اشغالگر صهیونیستی پس از 22 سال اشغال، از مناطق جنوب لبنان ناگزیر به یک عقب‌نشینی تحقیرآمیز شد. این عقب‌نشینی به‌دلیل حملات سخت از سوی محور مقاومت اسلامی لبنان و حزب‌الله صورت گرفت.

منبع: روزنامه القدس العربی

خواندن 709 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family