روایت روز‌هایی که بی‌شباهت به دفاع مقدس نیست/ نبرد با کرونا در تحریم

چهارشنبه, 23 تیر 1400 18:25 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

شباهت بسیاری میان روز‌های دفاع مقدس و این روز‌های کشور ما وجود دارد، انسجام، همیاری، همدلی و همکاری که برای شکست ویروس منحوس کرونا در کشور شکل گرفته است جز در جبهه‌های دفاع مقدس، در طول تاریخ انقلاب مشاهده نشده است.

 

به گزارش خط هشت، محمد رضازاده؛ برای شکست کرونا باید با هر امکاناتی که شده به جنگ آن برویم، سربازان و فرماندهان خط مقدم این جنگ در حقیقت کادر بهداشتی و درمانی هستند.

هدف که ایثار باشد حتی اگر جنگی ندیده باشی جلوه‌های ایثار و فداکاری تکرار خواهد شد و این دفعه نوبت گروهی است که در سال‌های ۸ سال دفاع مقدس نیز با دستان خود جان فرزندان این مرز و بوم را نجات می‌دادند و تلاشی که امروز کادر بهداشتی و درمانی و پرستاری بیمارستان‌های کشورمان در مراقبت از بیماران مبتلا به «کرونا» می‌کنند، تداعی‌کننده تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس است.

آری دفاع مقدس نمادی از برجسته‌ترین افتخارات گروه پزشکی در دفاع از کشور و جان‌فشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است.

در آن دوران نیز جامعه پزشکی کشورمان با حضور در بیمارستان‌های صحرایی که در نزدیک‌ترین خط مقدم جبهه‌ها قرار داشت به درمان مجروحان می‌پرداختند و این کار را داوطلبانه انجام می‌دادند به‌گونه‌ای که حتی وقتی بیمارستان‌های صحرایی توسط هواپیما‌های ارتش بعثی عراق بمباران می‌شد یا وقتی‌که این بیمارستان‌ها تا آستانه سقوط پیش رفت، هیچ‌یک باعث نشد تا این سپیدپوشان نجات‌بخش، دست از کار و تلاش خود که همان درمان و امدادرسانی به مجروحان بود، بکشند.

در این شرایط حساس، انسان‌هایی در خط مقدم نبرد با این ویروس منحوس به عنوان کادر پزشکی، سینه سپر کرده‌اند و با تعهدی که از قسم پزشکی‌شان سرچشمه گرفته و قدرتی که ریشه در فطرت بیدارشان دارد در راستای بهبود حال مبتلایان تلاش می‌کنند.

کادر حوزه بهداشت و درمان آن روز نترسیدند و به میدان دفاع مقدس رفتند و امروز در جبهه‌ای دیگر در مقابله با کرونا خود در صف مقدس قرارگرفته‌اند.

آن روز شیرزنان و دلاورمردان این سرزمین در لباس مقدس پرستاری و کادر پزشکی به دنبال بهانه و ادامه تحصیل در آن‌سوی آب‌ها نبودند بلکه به میدانی آمدند که هیچ چشمداشتی نداشتند به جبهه‌ها رفتند و چه‌بسا خود مجروح و جانباز شدند و گاه به خیل شهدا پیوستند و در حال حاضر نیز بدون یک‌لحظه درنگ همانند گذشته و شاید هم در شرایط سخت‌تر در میدان و خط مقدم نبرد ایستادند و مجروح و شهید نیز دادند.

شاید بتوان همین ایمان و اعتقادات قلبی و از سویی وطن‌دوستی را از جمله خصوصیات مدافعان وطن و مدافعان سلامتی دانست که چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و چه در بحران کرونا میدان را خالی نکردند و با ماندن در میدان جنگ به خیل شهدای مدافع سلامت پیوستند یا تا مرز شهادت پیش رفتند.

مدافعان سلامت، با وجود تمام محدودیت‌های مالی و منابع انسانی، تحریم‌های ظالمانه، مدافعان سلامت در راستای مقابله و کنترل بیماری کووید ۱۹ و با تعامل خیران، مردم و سایر ارگان‌ها از هیچ کوششی دریغ نکردند. آن‌ها با الگوپذیری از فرهنگ ایثار و شهادت و بدون توجه به حواشی و نقد‌های غیر منصفانه علیه کادر درمان مصمم‌تر از قبل در راستای ارائه خدمات مطلوب به مردم گام برمی‌دارند.

شباهت بسیاری میان روز‌های دفاع مقدس و این روز‌های کشور ما وجود دارد. انسجام، همیاری، همدلی و همکاری که برای شکست ویروس منحوس کرونا در کشور شکل گرفته جز در جبهه‌های دفاع مقدس، در طول تاریخ انقلاب مشاهده نشده است.

امروز وقتی نگاه می‌کنیم همین پمپ‌های سم‌پاش که توسط نوجوانان و جوانان هلال‌ احمر و بسیج خیریه‌ها، برای ضدعفونی معابر استفاده می‌شود همانند اسلحه‌های انفرادی زمان جنگ است که با امکانات کم جلوی تهاجم ارتش بعث ایستادگی کردند.

این رشادت‌ها ما را یاد فداکاری پاسداران در خرمشهر می‌اندازد که چگونه مظلومانه دفاع می‌کردند، به پایگاه‌ها و قرارگاه‌های جهادی مردمی که سر می‌زنیم، جوانان همانند دوران جنگ درحال فعالیت هستند، اما این‌ بار جنگ با کرونا.

همانطور که در خط مقدم، رزمندگان و پاسداران منتظر امکانات نماندند امروز هم جوانان با امکانات کم و وسایل شخصی خود به میدان آمدند و شروع به ضدعفونی کردن معابر کردند.

صحنه آماده شدن پرستاران و پوشیدن لباس ایزوله برای خدمت به بیماران کرونایی، یادآور غواصانی است که در شب عملیات به هم کمک می‌کردند، تجهیزات یکدیگر را محکم می‌کردند وارد آب می‌شدند و به سمت دشمن حرکت می‌کردند، همه این‌ها یادآور خدمت مظلومانه و فداکارانه رزمندگان و پاسداران دفاع مقدس است.

باید همواره به این موضوع توجه داشت، جوانان ما به فرهنگ معادباوری و آخرت‌جویی که در کربلا به نوع بسیار عالی رخ داد و در تاریخ تشیع تبلور پیدا کرد، اقتدا کردند، هیچ چیزی جنگ ما را پیروز نکرد، بلکه فرهنگ امام حسین (ع) معادباوری، نترسیدن از مرگ و فرهنگ شهادت‌طلبی سبب این پیروزی شد.

نگاهی به شرایط دیگر کشور‌ها در خصوص مقابله با کرونا، نشان می‌دهد در جایی که فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار وجود نداشته باشد، اگر کمک و محبتی هم بوده تا جایی است که برای خود فرد ضرری نداشته باشد، در جنگ تحمیلی هم شاهد بودیم نیرو‌های بعثی وقتی پای جان می‌رسید تسلیم می‌شدند و بر صدام مرگ می‌فرستادند برای اینکه به مرز شهادت طلبی و معادباوری نرسیده بود، اما آنچه سبب شد که جوانان ما تسلیم نشدند همه از فرهنگ امام حسین (ع) است.

جلوه‌های از خودگذشتگی فقط به مدافعان سلامت ختم نمی‌شود، آن آقایی که اجاره مغازه را نمی‌گیرد فردی که شبانه برای کمک به پرستاران به بیمارستان‌ها می‌رود همان صحنه‌های عاشقی و دلدادگی امام حسین (ع) و برگرفته از فرهنگ امام حسین (ع) است که در میان مردم ما موج می‌زند. خانم‌هایی در اوج بحران دست به کار شدند لباس پرستاری و ماسک دوختند، این صحنه‌ها نیز یادآور فعالیت ستاد پشتیبانی جبهه است.

همین روحیه شهادت طلبی و الگو گرفتن از دفاع مقدس بود که امروز کشور را تا حد زیادی در مقابل این بحران عظیم حفظ کرد و جوانان ما توانستند با همین روحیه گام‌های موثری در زمینه تولید محصولات و تجهیزات پزشکی خصوصا واکسن بردارند تا با لطف پروردگار طی ماه‌های آتی شاهد ریشه‌کن شدن این بیماری باشیم.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 410 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family