هراس صهیونیست‌ها از نماد ملی فلسطینی‌ها

پنج شنبه, 19 خرداد 1401 12:47 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

پارلمان رژیم صهیونیستی موافقت خود را با پیشنویس قانون ممنوعیت به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین در موسسات تحت حمایت مالی کابینه اسرائیل اعلام کرد، اقدامی که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها علاوه بر موشک‌های فلسطین حتی از پرچم آن هم هراس دارند.

به گزارش خط هشت: در شرایطی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از توسعه توانمندی‌های نظامی گروه‌های مقاومت در غزه و متعاقب آن گسترش عملیات شهادت طالبانه در کرانه باختری و قدس جلوگیری کند، این بار سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کرده است و مقابله با نماد‌های هویت ساز فلسطین را نشانه گرفته است.

بر اساس گزارش الوقت، در همین راستا، پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) هفته گذشته موافقت اولیه خود را برای منع برافراشتن پرچم فلسطین در نهاد‌های اراضی اشغالی از جمله دانشگاه‌ها که کابینه این رژیم آن را تامین مالی می‌کند، با حمایت ۶۳ نماینده و ۱۶ مخالف تصویب کرد. نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم به این قانون پیشنهادی که توسط حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی ارائه شده بود رای مثبت داد.

لیست مشترک عربی در کنست، در بیاینه‌ای پیش نویس این قانون را نژاد پرستانه توصیف کرده که وجود ملت فلسطین و پرچم آن را هدف قرار داده است. این حزب عربی تاکید کرد، پرچم فلسطین در هر جایی که ملت فلسطین حضور دارد باقی خواهد ماند و جوانان و دانشجویان آن را برافراشته نگاه می‌دارند.

با تصویب این قانون نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تمام فعالیت‌هایی را که شاهد برافراشتن پرچم فلسطین در شهر قدس و کرانه باختری است، سرکوب خواهند کرد. این درحالی است که شهرک‌نشینان صهیونیست همیشه به روستا‌ها و شهرک‌های فلسطینی برای برداشتن پرچم‌های فلسطین از خیابان‌ها به فلسطینیان حمله می‌کنند. رژیم صهیونیستی در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، حمل پرچم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی جرم تلقی شده و حاملان آن نیز زندانی می‌شوند.

ترس از نماد ملی فلسطینی‌ها

مقابله با اهتزاز پرچم فلسطین در تظاهرات دانشجویان عرب در سرزمین‌های اشغالی تازگی ندارد، این پرچم از مدت‌ها قبل به عنوان نماد ملی در جنبش‌های مردمی استفاده می‌شد، ولی قانون جدید کنست چند روز پس از برگزاری راهپیمایی «رقص پرچم» توسط شهرک نشینان صهیونیست در قدس و مسجدالاقصی صورت می‌گیرد که طی آن فلسطینی‌ها نیز برای اولین بار در مقابل افراطیون صهیونیستی راهپیمایی پرچم فلسطینی را برگزار کردند.

در گذشته پرچم‌ها نماد و نشانه اتحاد و یا نشانه دین، آیین، فرهنگ، نگرش سیاسی و فلسفه یک سرزمین بودند. در هنگام جنگ میان دو کشور برافراشته ماندن آن پرچم نماد پیروزی آن کشور بوده است. پرچم‌ها معولا نماد یک کشور، سازمان، گروه و یا شرکت می‌باشند که اکثرا ترکیبی از رنگ‌ها و نماد‌ها هستند. با این اوصاف، برافراشتن پرچم نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها با هم اتحاد دارند و در مقابل صهیونیست‌ها پیروز هستند. در راهپیمایی پرچم فلسطینی که در مقابل اشغالگران صهیونیستی انجام شد، این اتحاد و یکپارچگی فلسطینی‌ها بیش از گذشته مشهود بود. پرچم فلسطین بیانگر هویت ملی فلسطینی‌ها و برافراشته ماندن آن ریشه و اصالت و ایستادگی آن‌ها در برابر اشغالگران را نشان می‌دهد.

رژیم صهیونیستی نسبت به برافراشتن پرچم فلسطین در بیت المقدس حساسیت خاصی دارد و برافراشتن آن را در سرزمین‌های اشغالی نقض حاکمیت جعلی خود می‌نامد، زیرا صهیونیست‌ها مساله بیت المقدس را یک مساله داخلی اسرائیل عنوان کرده و اینگونه نتیجه می‌گیرند برافراشتن پرچم فلسطین دخالت در امور داخلی اشغالگران است. اسرائیل با قانون جدید تلاش می‌کند تا هویت و اصالت فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی را تغییر داده و آن‌ها را با سیاست‌های اشغالگرانه همسو کند.

افزایش عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی و توسعه توانمندی‌های نظامی مقاومت در غزه، ترس و وحشت را در سرزمین‌های اشغالی حاکم کرده است و برگزاری راهپیمایی پرچم توسط فلسطینی‌ها که اخیراً در ابعاد گسترده‌ای انجام شد، صهیونیست‌ها را بیش از پیش نسبت به اتحاد فلسطینی‌ها نگران کرده است. صهیونیست‌ها همواره تلاش کرده اند با ایجاد شکاف بین فلسطینی‌های ساکن غزه و کرانه باختری اجازه ندهند فلسطینی‌ها متحد شوند، اما این تلاش‌ها ناکام مانده و در دو سال گذشته انسجام بین غزه و کرانه باختری و قدس به واسطه افزایش ضریب نفوذ مقاومت افزایش یافته است که نمونه بارز آن را در نبرد «سیف القدس» که مقاومت غزه در حمایت از قدس و کرانه باختری به پا خواست را به وضوح مشاهده کردیم.

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا مسئله فلسطین و آرمان آزادسازی قدس را به طور از کلی از سطح ملی حذف کرده و در کنار آن با عادی سازی روابط با رژیم‌های عربی و با افزایش نفوذ خود در خاورمیانه، موضوع قدس و فلسطینی را از بعد بین المللی هم به محاق ببرد. بنابراین، مقابله با پرچم فلسطین نیز در دستور کار قرار گرفته است، زیرا پرچم نماد اصلی آرمان تشکیل کشور بزرگ فلسطین به شمار می‌رود و تا زمانی که در اهتزاز باشد، به کابوس وحشتناکی برای صهیونیست‌ها تبدیل خواهد شد.

تلاش اسرائیل برای از بین بردن پرچم به عنوان نماد ملی فلسطینی‌ها درحالی است که در راهپیمایی اخیر پرچم فلسطین، بسیاری از شرکت کنندگان از بین جوانان و نوجوانان فلسطینی بودند و نشان دادند که آرمان فلسطین فراموش نشدنی است و نسل‌های آینده فلسطین هم به نماد‌های ملی خود پایبند خواهند بود. به عبارت دیگر، هر چه فشار‌ها و جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم فلسطین بیشتر می‌شود، انسجام و وحدت فلسطینی‌ها هم برای آزادسازی سرزمینشان از دست اشغالگران به همان اندازه تقویت می‌شود.

ترس صهیونیست‌ها از پرچم فلسطینی در تشییع جنازه خبرنگار الجزیره که توسط نظامیان اسرائیلی کشته شد، به وضوح مشهود بود و حمله صهیونیست‌ها به تابوت این خبرنگار که پرچم فلسطین روی آن کشیده شده بود، نشان داد که صهیونیست‌ها چقدر از پرچم فلسطین وحشت و نفرت دارند.

اهتزاز پرچم فلسطین در راهپیمایی و مبارزات علیه اشغالگران برای دهه‌ها وجود داشته است و نشان می‌دهد که برخلاف تلاش‌های رژیم، هیچ چیزی نمی‌تواند این نماد ملی را از فلسطینی‌ها بگیرد و این نماد تا ابد در دست مبارزان فلسطینی به اهتزاز درخواهد آمد و برحقانیت اینکه سرزمین‌های اشغالی متعلق به ملت فلسطین است مهر تایید خواهد زد.

قطع پیوند فلسطینی‌های ۱۹۴۸ با خارج

تصویب لایحه اخیر کنست علیه پرچم فلسطین، در واقع بخشی از تلاش اسرائیل برای مقابله با بحران رو به رشد قیام فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های ۱۹۴۸ و سرکوب هرگونه پیوند آن‌ها با آرمان فلسطین است. صهیونیست‌ها از پیوند فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی که بالغ بر یک و نیم میلیون نفر می‌شوند، با ساکنان غزه و کرانه باختری واهمه دارند، زیرا در صورت اتحاد دو طرف صهیونیست‌ها از همه جهات محاصره خواهند شد و امنیت آن‌ها بیش از پیش به خطر خواهد افتاد. به همین خاطر سعی دارند تا جایی که بتوانند از گسترش پیوند‌های ملی و هویتی فلسطینی‌های اراضی اشغالی و کرانه باختری و غزه جلوگیری کنند و تهدیدات علیه امنیت متزلزل خود را به حداقل برسانند.

به باور برخی ناظران سیاسی، قانون جدید اسرائیل برای ممنوعیت برافراشتن پرچم فلسطین، با هدف تحکیم سیطره اسرائیل در سراسر سرزمین‌های اشغالی و سوق دادن مؤسسات به سمت خودسانسوری در قبال بهره مندی از بودجه دولتی صورت می‌گیرد، گرچه براساس یک ساختار تبعیض آمیز و نژادپرستانه هم اکنون نیز تشکل‌های فرهنگی فلسطینیان در این سرزمین‌ها تنها بخش کوچکی از بودجه خود را از منابع دولتی دریافت می‌کنند.

در پایان می‌توان گفت، نبرد برای پرچم تلاش چند دهه‌ای برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها در سرزمین خودشان است و محدودیت‌های گسترده رژیم هم نمی‌تواند این حقوق را از آن‌ها دریغ کند. چرا که تجربه نشان داده هر چه فشار‌های اسرائیل بیشتر باشد، اتحاد فلسطینی‌ها هم به همان اندازه بیشتر می‌شود و برگزاری راهپیمایی پرچم فلسطین و افزایش پیوند‌های امنیتی مقاومت غزه و کرانه باختری این مسئله را آشکارا نشان داد.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 218 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family