پاسخ به شبهه پیرامون بازگشت شهدا/ چرا با وجود آزمایشات DNA باز هم شهید گمنام داریم؟

شنبه, 10 دی 1401 17:03 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مناطق عملیاتی ما در دوران دفاع مقدس بسیار گسترده بود؛ حدود ۱۶۰-۱۷۰ عملیات انجام دادیم که در این عملیات‌ها شهید و مفقودالاثر داشتیم، برخی از پیکرها را یعثی‌ها دفن کردند و مشخص نیست که کجا هستند.

 

به گزارش خط هشت، طی روز‌های اخیر و همزمان با سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) ۴۰۰ شهید گمنام در سراسر کشور تشییع شدند.

حال، شبهاتی تحت عنوان «چرا با وجود آزمایشات DNA، باز هم شهید گمنام داریم؟» و «چرا با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ همچنان باید شاهد تشییع پیکر شهدا باشیم؟» در فضای مجازی مطرح می‌شود.

برای یافتن پاسخ این شبهات، سراغ «مهدی رمضانی» یکی از راویان دفاع مقدس رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم.

برای جست‌وجوی شهدا، باید وجب به وجب منطقه تفحص شود

رمضانی در ابتدا در مورد این موضوع که «چرا هنوز شهید گمنام هست؟» اظهار داشت: مناطق عملیاتی ما در دوران دفاع مقدس بسیار گسترده بود؛ حدود ۱۶۰-۱۷۰ عملیات انجام دادیم که در این عملیات‌ها شهید و در برخی مفقودالاثر داشتیم.

این راوی دفاع مقدس با اشاره به اینکه جست‌وجوی شهدا، عملیاتی زمان‌بر است، ادامه داد: برای تفحص شهدا در این پهنۀ گسترده باید وجب به وجب مناطق جست‌وجو شود؛ چون برخی از پیکرها را یعثی‌ها دفن کردند و مشخص نیست که کجا هستند. برخی از شهدا هم بر اثر اصابت گلوله و خمپاره پیکرشان پراکنده شده‌اند و به مرور زمان خاک روی این‌ها را فراگرفته و در یک نقطه واحد و مشخص نیستند، ولذا جست‌وجوی آنها زمان بسیار زیادی می‌برد.

وی افزود: برای مثال؛ آخرین باری که سال گذشته در فکه عملیات تفحص انجام شد و منجر به کشف پیکر مطهر شهدا شد، برای ششمین بار بود که در همان منطقه جستجو می‌شد، یعنی شش مرتبه در آن منظقه، عملیات تفحص انجام شده بود.

رمضانی با اشاره به اینکه در آینده هم شاهد بازگشت شهدا هستیم، گفت: این عوامل باعث می‌شوند که هنوز هم پیکر مطهر برخی از شهید در مناطق عملیاتی باقی باشند که تلاش برای جستجوی آنها همچنان ادامه دارد. همانطور که عرض کردم مناطق عملیاتی بسیار وسیع است و باید وجب به وجب برای کشف پیکر شهدا تفحص شود.

برخی از شهدا، خود خواسته‌اند که مفقودالاثر بمانند

این راوی دفاع مقدس با اشاره به فرآیند قانونی تحویل شهدای گمنام به خانواده‌ها، اظهار داشت: شهیدی که در منطقه تفحص می‌شود، اگر مشخصه‌ای داشته باشد، از روی مشخصه مراحل قانونی طی می‌شود و پس از حداکثر دو ماه تحویل خانواده‌ می‌شود.

وی در خصوص شهدایی که مشخصه ندارند، گفت: برای شهیدی که مشخصه ندارد هم باید مراحل قانونی مخصوص طی شود و مجوز‌های مربوطه صادر شود. پس از طی مراحل قانونی، پیکر و استخوان شهید در بانک DNA می‌رود و در آنجا نگهداری می‌شود و باقی پیکر طبق صورت‌جلسه‌ها و روش اداری به‌عنوان شهید گمنام خاکسپاری می‌شود.

رمضانی با اشاره به روند تحویل شهدای بی‌نشان به خانواده‌، ادامه داد: پس از آن، حتماً باید چند نفر از خانواده درجه یک شهید به بانک DNA مراجعه کنند و آزمایش دهند که با آزمایشی که از استخوان گرفته شده مطابقت داده می‌شود تا هویت شهید معلوم شود که این، خود فرآیندی چند ماهه و گاه چند ساله است. حال اگر والدین شهید از دنیا رفته باشند، آوردن خواهر و برادر شهید مشکلاتی است که سختی کار زا دوچندان می‌کند.

این راوی دفاع مقدس افزود: برای مثال؛ خانواده شهید «ابراهیم هادی» گفتند ما دنبال شهیدمان نمی‌آییم، چون ابراهیم، خود خواسته است پیکرش مانند حضرت زهرا (س) گمنام بماند و مشخص نباشد. چنین عواملی هم هستند که باعث می‌شوند با وجود آزمایشات DNA، باز هم شهید گمنام داشته باشیم.

رمضانی ادامه داد: اگر خانواده درجه یک شهید از دنیا رفته باشند، آن شهید به‌عنوان شهید گمنام دفن می‌شود؛ چون تنها از طریق آزمایش از خانواده درجه یک می‌توان هویت پیکر را مشخص کرد.

 
 
 

منبع: دفاع پرس

خواندن 114 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family