«خیبر»، موشکی که قلعه‌های صهیونیست‌ها را نابود می‌کند

پنج شنبه, 11 خرداد 1402 15:00 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک ایرانی نشان می‌دهد که صنعت دفاعی کشورمان در زمینه دقت و افزایش قدرت تخریب موشک‌ها گام‌های بلندی برداشته است و هرگونه اشتباه محاسباتی دشمنان درخصوص ایران، هزینه‌های سنگینی برای آن‌ها در بر خواهد داشت.

به گزارش خط هشت، مهدی شهرودی؛ صنعت موشکی کشورمان در سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته و یکی از مزیت‌های این حوزه ساخت موشک‌های نقطه‌زن است.

در همین زمینه، رونمایی از جدیدترین دستاورد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که در زمینه دقت و نقطه‌زنی موشک‌ها و هدایت در فضا گام‌های بلندی برداشته‌ایم و این پیام مجدداً به دشمنان مخابره می‌شود که هرگونه خطای محاسباتی‌ آن‌ها هزینه‌های سنگینی برای‌شان در بر خواهد داشت.

بر این اساس و در راستای افزایش تقویت بنیه دفاعی کشورمان، موشک «خرمشهر ۴» (خیبر) به‌عنوان جدیدترین دستاورد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در ایام آزادسازی «خرمشهر» رونمایی شد؛ موشکی که قابلیت‌‍‌های آن، حیرت غربی‌ها را در پی داشته است.

«خیبر»، موشکی که قلعه‌های صهیونیست‌ها را نابود می‌کند

برخی کارشناسان بر این باورند که موشک «خیبر» پاسخی به تهدیدات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است.

این در حالی است که ایران اسلامی توان پاسخگویی به هر نوع تهدیدی را دارد و رونمایی از موشک فوق در راستای اقدامات بازدارنده‌ نیروهای مسلح کشورمان نسبت به تهدیدات اخیر صهیونیست‌هاست.

درباره چرایی نام‌گذاری این موشک باید گفت که فتح (قلعه خیبر) یک اتفاق تاریخی برای ما مسلمانان و به‌خصوص شیعیان است که حضرت علی (ع) با اقتدار و دست خیبرشکن خود آن را فتح کردند؛ لذا نام این موشک تداعی‌کننده این است که قلعه‌های دشمن صهیونیستی در موقع لزوم توسط «خرمشهر ۴» درهم کوبیده خواهد شد.

«خیبر»، موشکی که قلعه‌های صهیونیست‌ها را نابود می‌کند

مشخصات موشک «خرمشهر ۴»

موشک راهبردی برد بلند و نقطه‌زن خرمشهر ۴ یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی‌شده توسط متخصصان و نخبگان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که  دو هزار کیلومتر بُرد دارد؛ همچنین این موشک از سرجنگی شدیدالانفجار با وزن هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برخوردار است.

موشک خرمشهر ۴ از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز و موتور‌های هدایت‌گر در سرجنگی بهره می‌برَد؛ این قابلیت منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و لذا تمامی فرایند هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین اتفاق می‌افتد؛ همچنین این ویژگی، موشک خرمشهر ۴ را در داخل جو از فعالیت سیستم هدایت و کنترل بی‌نیاز می‌کند و در برابر حملات جنگ الکترونیک مصون نگه می‌دارد.

همچنین برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، موتور این موشک در مخزن سوخت قرار گرفته و این امر باعث کاهش حدوداً ۲ متری طول آن نسبت به نسخه‌های قبلی موشک‌های خانواده خرمشهر شده و لذا طول موشک خرمشهر ۴ به ۱۳ متر رسیده است.

«خیبر»، موشکی که قلعه‌های صهیونیست‌ها را نابود می‌کند

سرجنگی این موشک حدود چهار متر طول دارد که یکی از بزرگترین و اثربخش‌ترین سرجنگی‌های تولید شده است که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد را دارد و سرعت بالای اصابت آن به هدف باعث می‌شود که سیستم‌های پدافندی دشمن توانایی رهگیری و انهدام این سر جنگی را نداشته باشند؛ همچنین یکی از تفاوت‌های این موشک با نسل‌های قبلی خود، افزایش دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) است.

موشک خیبر از قابلیت رادارگریزی و توانایی مقابله با جنگ الکترونیک نیز برخوردار است و با سرجنگی هزار و ۵۰۰ کیلوگرمی خود با سرعت (هشت ماخ) به اهداف اصابت می‌کند.

امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در حاشیه رونمایی از این دستاورد جدید صنعت دفاعی کشورمان، رادار گریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن را از ویژگی‌های این موشک برشمرد و افزود: این موشک می‌تواند از سر جنگی‌های متنوع استفاده کند و با توجه به مأموریت‌هایی که استفاده می‌شود، از قدرت تحرک و آماده‌سازی در کمترین زمان برخوردار است.

«خیبر»، موشکی که قلعه‌های صهیونیست‌ها را نابود می‌کند

واکنش صهیونیست‌ها به رونمایی موشک «خرمشهر ۴»

رونمایی از موشک خرمشهر ۴ واکنش‌های زیادی در رسانه‌های مختلف جهان داشته و در این راستا شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: ایران از موشک بالستیک جدیدی رونمایی کرد و نشان داد که برد این موشک، تمام «اسرائیل» را پوشش می‌دهد؛ سوال این است که ایران چرا در این زمان چنین خبری را منتشر می‌کند و هدف آن از این رونمایی چیست؟ «اوهاد حمو»، تحلیلگر مسائل عربی در شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این‌باره گفت: هشدار‌ها و تهدید‌هایی که از مدت‌ها پیش بین اسرائیل و ایران در جریان بوده، حالا ادامه دارد؛ رونمایی موشکی ایران، یک بیانیه صریح و علنی بود. اعلام خبر رونمایی از این موشک تداوم گفت‌وگو‌های تهران-تل‌آویو از طریق تبادل هشدارهاست.

همچنین طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی، رنگ زرد و مشکی موشک خرمشهر ۴ مورد بحث قرار گرفت و این‌گونه عنوان شد که رنگ مذکور مشابه رنگ علامت هشدار رادیو اکتیو است و ایران در واقع خواسته به این شکل به رژیم صهیونیستی هشدار دهد که هرگونه تهاجمی، حتی حمله هسته‌ای به کشورمان، در همان سطح پاسخ داده خواهد شد.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 83 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family