یادداشت| «نا امنی» هدیه بن سلمان به منطقه در آستانه سفر به پاکستان

شنبه, 27 بهمن 1397 00:10 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

نکته جالب در آستانه سفر ولیعهد سعودی به پاکستان، گسترش فعالیت های گروهک‌های تروریستی و افراط گرایی است که مدتی در لاک خود فرو رفته بودند.

به گزارش خط هشت، «حسام کیان مقدم» با ارسال یادداشتی نوشت: بسیاری از گروهک‌های تروریستی و افراط گرا که با انجام عملیات‌های تروریستی جان مسلمانان مظلوم منطقه را به خطر می‌اندازند اینک و در آستانه سفر بن سلمان به پاکستان در حال تلاش برای قدرتمند جلوه دادن خود هستند.

تحلیل این اتفاقات چندان کار دشواری نیست و نیازی به مدارک پیچیده و حدس و گمان ندارد، گاو شیردهی که ترامپ دوشیدن از آن را به خوبی آموخته و به دیگر کشورهای جهان نیز آموزش داد اینک با ساز و دهل روانه پاکستان می‌شود تا دولت این کشور را نیز میهمان سفره دلارهای خود کند.

شکی نیست که دلارهای سعودی و امید عمران خان برای حل مشکلات اقتصادی موجود کشور باعث شده تا رهبر حزب تحریک انصاف از تمام ظرفیت سیاسی و امنیتی خود استفاده کند تا استقبال از بن سلمان به بهترین شکل ممکن انجام شود.

اگر استقبالی شایسته از بن سلمان صورت بگیرد نتیجه این خواهد شد که بن سلمان دلارهای بیشتری را از خود در پاکستان به جا می‌گذارد و بخش قابل توجهی از دغدغه های مالی حزب حاکم را نیز حل می کند ولی این تمام ماجرا نیست، هر بار سفر یکی از مسئولین ارشد دولت سعودی از نایب امام جماعت کعبه گرفته تا وزرای این کشور باعث شده تا مدت ها مردم پاکستان درگیر مسائل و مشکلات تروریستی و افراط گرایی شوند.

این را خود سیاستمداران پاکستانی می دانند و به آن نیز اعتراف کرده اند که همراهی با آل سعود جز نا امنی حاصلی برای پاکستان نداشته و نخواهد داشت ولی هر بار با رنگ و آبرنگی تلاش کرده‌اند تا پنجه خون آلود سران سعودی را مخفی نگهدارند.

سفر بن سلمان در حالی انجام می شود که او به کشتار مردم یمن و قتل جمال خاشقجی متهم است به عبارت دیگر عربستان بدترین شرایط ممکن را می گذارند و برای رها شدن از این مخمصه و فشارهای فراوان بین المللی آل سعود چاره ای به جز صرف هزینه های گزاف و سنگین ندارند . سهم دولت پاکستان که پیش از سفر مشخص شده و بانک مرکزی پاکستان باید آماده ذخیره کردن 20 میلیارد دلار پول بادآورده باشد ولی این تمام ماجرا نیست.

گروهک های تروریستی افراط گرا نیز سهمی در سفر بن سلمان خواهند داشت، از این رو در آستانه سفر وی با به راه انداختن جوی خون در کشورهای منطقه از جمله میهن عزیز اسلامیمان در تلاش هستند تا خودی نشان داده و به آل سعود اثبات کنند که هزینه های آنان در محل درستی صرف خواهد شد!

این ساده ترین تحلیل از نا امنی های اخیر در منطقه و به خصوص حادثه دلخراش تروریستی استان سیستان و بلوچستان است که منجر به شهادت ده ها نفر از حافظان امنیت و آرامش مرزهای جمهوری اسلامی ایران شد.

مسئولین سعودی می آیند تا با تزریق پول این گروهک های تروریستی را فعال نگهدارند و از آنان برای ایجاد تنش در منطقه سوء استفاده کنند، مطلبی که اعترافات سرکرده این گروهک ها از جمله شخص «عبدالمالک ریگی » موید آن است، ریگی گفته بود: گروهک هایی که بتوانند خود را قدرتمند نشان داده و دست به عملیات های بزرگ بزنند از پول های بادآورده بهره مند می شوند.

توقع از دولت پاکستان نیز این است که امنیت و ثبات در منطقه را با مشتی دلار و ریال سعودی معاوضه نکند کار اشتباهی که سیاستمداران گذشته پاکستان انجام دادند و در کمتر از 20 سال هشتاد هزار نفر از مردم پاکستان با خونشان تاوان آن را دادند.

شکی نیست که مشکلات اقتصادی کنونی پاکستان نیز ناشی از خسارت 100 میلیارد دلاری همان سال های سیاهی است که مردم و ملت پاکستان چوب اشتباه سیاستمدارانشان در همراهی با آمریکا و آل سعود را خوردند.

افتادن در چاله ای که سال ها تاوان آن داده شده و تجربه تلخ آن هنوز هم در گوشه و کنار پاکستان دیده می شود اشتباهی است که نسل های آتی پاکستان هرگز آن را نخواهند بخشید.

خواندن 1989 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...
cache/resized/1803a946b486c5392725ed55d343d3d0.jpg
کتاب «حماسه‌خوان خمینی» روایتی از حاج صادق ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family