شهید سید مصطفی بدرالدین؛ ذوالفقار حزب‌الله لبنان

شنبه, 17 تیر 1402 19:43 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

سید مصطفی بدرالدین ملقب به «سید ذوالفقار» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان بود که به نوعی جانشین شهید عماد مغنیه محسوب می‌شد.

به گزارش خط هشت: شهید مصطفی بدرالدین معروف به فواد صعب، سامی عیسی و ذوالفقار حزب‌الله لبنان، متولد ۶ آوریل سال ۱۹۶۱ برابر با ۲۶ فروردین ۱۳۴۰ در منطقه شیعه‌نشین «غبیری» در جنوب شهر بیروت پایتخت لبنان به دنیا آمد.

او برادر همسر عماد مغنیه بود و رسانه‌های اسرائیلی از وی تحت عنوان جانشین حاج عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان یاد می‌کردند که بعد از شهادت ایشان در سال ۲۰۰۸ در دمشق، فرماندهی نظامی نیرو‌های مقاومت لبنان را در اختیار گرفته بود.

خانواده مصطفی بدرالدین

پدر «مصطفی بدرالدین» امین بدر الدین و مادرش فاطمه جزینی بودند. همسر او «فاطمة حرب» نام داشت و دارای شش فرزند به نام‌های زینب سادات، زهرا سادات، ساره سادات، سمیه سادات، مروه سادات و علی بود.

مصطفی بدرالدین؛ فرمانده دلاور مقاومت اسلامی لبنان

القاب مصطفی بدرالدین

او با نام‌های مصطفی امین بدرالدین، مصطفی یوسف بدرالدین، سامی عیسی، الشبح، الیاس صعب، ابراهیم عیسی، سید ذوالفقار و الیاس فؤاد سائب نیز شناخته می‌شد و مسؤولیت بخش نظامی حزب‌الله لبنان را بر عهده داشت.

زندانی شدن در کویت

وی تا سال ۱۹۸۲ به همراه عماد مغنیه در میان نیرو‌های گروه ۱۷ که بخشی از جنبش فتح در بیروت بود، فعالیت می‌کرد. او به اتهام مشارکت در انفجار سفارت آمریکا در کویت در سال ۱۹۸۳ در این کشور بازداشت شد. رسانه‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی داشتند همواره اتهامات تروریستی متعددی را به وی نسبت دهند تا علاوه بر تخریب چهره این فرمانده نظامی در میان افکار عمومی منطقه، زمینه تعقیب حقوقی وی در کشور‌های مختلف را فراهم کنند. در همین راستا اتهامات واهی زیادی از جمله مشارکت در ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در مورد وی مطرح شد.

مصطفی بدرالدین؛ فرمانده دلاور مقاومت اسلامی لبنان

آغاز فعالیت جهادی و مبارزاتی

وی از سال ۱۹۸۲ هنگامی‌که از زندان کویت آزاد شد و فعالیت جهادی و مبارزاتی خود را در دوایر حساس امنیتی و نظامی مقاومت آغاز کرد، همواره از سوی سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس تحت تعقیب قرار داشته و بار‌ها از عملیات ترور جان سالم به در برده بود.

شهید بدرالدین، تمام زندگی خود را در راه مبارزه با اسرائیل صرف کرد. شهید بدرالدین از زمان اشغال لبنان به دست رژیم صهیونیستی تا زمان شهادتش در درگیری‌های متعددی بر ضد دشمن صهیونیستی شرکت کرده بود. وی یکی از عناصر تیمی بود که در درگیری‌های مشهور خلده در برابر ارتش اسرائیل ایستاد و مانع از ورود این ارتش به بیروت از دروازه‌های جنوبی شد.

مصطفی بدرالدین؛ فرمانده دلاور مقاومت اسلامی لبنان

قرار گرفتن در لیست سیاه

شهید بدرالدین، همچنین مسئولیت عملیات‌های نظامی حزب‌الله را در خارج از لبنان بر عهده داشت. وی از سال ۲۰۱۲ که مسئولیت حضور نظامی حزب‌الله در سوریه را بر عهده گرفت؛ همان زمان نیز از سوی آمریکا در لیست سیاه قرار داده شد.

ویژگی‌های شخصیتی

شهید بدرالدین، دارای شخصیتی بسیار کاریزماتیک و سخت‌گیر در امر انضباط و آموزش بود. در همین حال درون حزب‌الله از او به عنوان یک فرمانده کارکشته و بسیار حرفه‌ای یاد می‌شد، به طوری که گفته می‌شود او می‌توانسته همزمان با دو تفنگ شلیک کرده و به هدف بزند. در زمینه تاکتیک‌های نظامی نیز وی دارای هوش بسیاری بالایی بود و بسیاری در دورن حزب‌الله، عمده پیروزی‌ها و خلق تاکتیک‌های نظامی و عملیاتی را به وی نسبت می‌دهند.

این شهید همچنین در طول زندگی خود به پروتکل‌های امنیتی بسیار پایبند بود و از یک گوشی موبایل بیش از یک روز استفاده نمی‌کرد و اجازه نمی‌داد در اطراف محل حضور خود شخصی از تلفن همراه استفاده کند. برای همین است که اطلاعات و تصاویر چندانی از وی در دسترس نیست.

مصطفی بدرالدین؛ فرمانده دلاور مقاومت اسلامی لبنان

شهید بدرالدین و بحران سوریه

با آغاز بحران سوریه و ورود آن به مرحله نظامی، شهید بدرالدین حضور در این عرصه و مبارزه با گروه‌های تکفیری را وظیفه خود شمرد. وی در دیداری خصوصی به یکی از فعالان رسانه‌ای لبنان گفته بود: «وظیفه من مبارزه با توطئه‌های این کشورهاست و مبارزه در لبنان یا سوریه یا هر جای دیگر را جز با در دست گرفتن پرچم پیروزی و یا رسیدن به شهادت رها نخواهم کرد».

سازمان‌های جاسوسی اسرائیل، آمریکا و انگلیس بر این باور بودند که شهید بدرالدین در پس بزرگترین عملیات مقاومت در شناسایی و انهدام شبکه‌های جاسوسی آن‌ها در لبنان و سوریه و بازداشت عوامل آن‌ها در این شبکه‌ها قرار دارد.

مصطفی بدرالدین؛ فرمانده دلاور مقاومت اسلامی لبنان

تلاش برای ترور شخصیتی

مسأله دیگر، حجم تبلغیات سوء صهیونیست‌ها و رسانه‌های جریان سعودی علیه شهید بدرالدین است، به طوریکه در سال‌های گذشته، رسانه‌های معاند علاوه بر تلاش صهیونیست‌ها برای ترور فیزیکی وی، در راستای ترور اخلاقی و شخصیتی این شهید نیز بسیار تلاش کرده‌اند مسائلی از از جمله بد اخلاق بودن وی، آموزش در اوکراین، تجارت طلا و یا اتهامات اخلاقی، در باره این شهید در رسانه‌های جریان سعودی بسیار به چشم می‌خورد.

حجم تبلغیات منفی و ترور شخصیتی علیه وی از سوی رسانه‌های غربی و سعودی به مسأله‌ای عادی در بین افراد حزب‌الله تبدیل شده بود و شهید بدرالدین به عنوان فردی شناخته می‌شد که همواره آماج این حملات بوده است.

ذوالفقار که زندگیش مملو از جهاد، اسارت، مجروحیت و موفقیت‌های ویژه بزرگ بود، زندگی‌اش به شهادت ختم شد و به کاروان فرماندهان شهید (رحمت خدا بر آن‌ها باد) و به‌ویژه رفیق و همرزمش، فرمانده شهید حاج عماد مغنیه پیوست.

نحوه شهادت

سید مصطفی بدرالدین ملقب به «سید ذوالفقار» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان، که به نوعی جانشین شهید عماد مغنیه محسوب می‌شد، بامداد جمعه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۵ در انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق، به شهادت رسید.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 96 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family