شهیدی که فهم عمیق دانش‌آموزان این مرز و بوم را به رخ تاریخ کشید

چهارشنبه, 08 آبان 1398 23:59 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

شهادت «حسین فهمیده» موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش‌آموزان شد، به طوری‌که بعد از شهادت او خیل عظیم دانش‌اموزان راهی جبهه شدند و ۳۶ هزار نفر از آنان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

 به گزارش خط هشت، مونا معصومی؛ «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.». این جمله حضرت امام (ره) در وصف شهید حسین فهمیده اهمیت کار بزرگ این شهید والامقام را نشان می‌دهد.

کار بزرگی که این شهید کم سن و سال انجام داد، فقط به خاطر این نبود که از جان خود گذشت تا تانک دشمن را متوقف سازد؛ بلکه او با این کار درس ایثار و از خودگذشتگی را به امت اسلامی نشان داد و به همه آموخت که باید از خود شروع کرد و از خود گذشت تا به خدا رسید.  

این اقدام شهید نشان می‌دهد که او پیش‌تر از سنش بزرگ شده بود؛ چرا که می‌بینیم در همان روز‌های نخست آغاز جنگ به جبهه می‌رود و در هشتم آبان ۱۳۵۹ در جریان عملیاتی نارنجک به کمرش می‌بندد و زیر تانک می‌رود و آن حماسه فراموش‌نشدنی را خلق می‌کند.  

شهادت حسین فهمیده موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش‌آموزان شد، بعد از شهادت او بود که بسیاری از نوجوانان کشورمان جرأت حضور در جبهه‌های حق علیه باطل پیدا کردند؛ نوجوانانی که با الگو گرفتن از حسین فهمیده از سنگر علم جدا شده، خود را به سنگر جبهه رساندند و بر همین اساس می‌بینیم که در دوران دفاع مقدس از میان خیل عظیم دانش‌آموزان حضوریافته در جبهه، ۳۶ هزار نفر از آنان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.  

فرهنگی که «حسین فهمیده‌»ها در کشور نهادینه کردند، آسان به دست نیامده است که به خاطر بی‌تدبیری برخی‌ها به باد فراموشی سپرده شود. امروز تهاجم فرهنگی جبهه استکبار گسترده شده است. جریان استکبار توپ‌خانه‌های فرهنگی را علیه نوجوانان کشورمان فعال کرده‌ است؛ لذا در چنین شرایطی که دشمن برای نوجوانان ما فراهم کرده است و سعی می‌کند فرهنگ و سبک زندگی شهید «فهمیده‌»ها را کنار بزند، متولیان فرهنگی کشور باید اجازه ندهند این فرهنگ در نسل امروزی ما به حاشیه برود. متولیان فرهنگی کشور باید فرهنگی که شهید «فهمیده‌»ها از خود به یادگار گذاشته‌اند را با هر زبانی که قابل درک برای کودکان و نوجوانان است، تبیین کنند و این فرهنگ را نه‌تنها در داخل کشور زنده و پویاتر کنند، بلکه در جهان اسلام نیز فعال کنند. چون این فرهنگ مقاومت و استقامت است که کمر دشمن را می‌شکند.

در این بین نقش آموزش و پرورش که متولی آموزش و تربیت آینده‌سازان کشورمان هستند، بیشتر نمود پیدا می‌کند، این نهاد باید برنامه‌های جامعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد و الگو‌هایی مثل شهید فهمیده‌ را بیشتر و با روش‌های روز به نوجوانان معرفی کنند. متاسفانه در چند سال گذشته حرکت تاثیرگذاری جهت الگوسازی برای نسل امروز از سوی متولیان فرهنگی کشور صورت نگرفته یا اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام نمی‌شود، با داشتن الگو‌هایی همچون شهید فهمیده‌، نباید الگوی دانش آموزان ما خواننده‌ای باشد که با محتوای نامناسب فرهنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد و اقدام به اشاعه فرهنگی می‌کند که با فرهنگ دین اسلام و کشور ما متفاوت است، چون دین ما دین مقاومت و استقامت در برابر استکبار است نه تسلیم و سازش.

ما باید دانش آموزان خود را با هویت انقلابی، ایثار و شهادت پرورش دهیم و الگوهایی مثل شهید حسین فهمیده را برای آن‌ها تبیین کنیم؛ چون معارضان جمهوری اسلامی، از جمله صهیونیست‌ها و غربی‌ها نسبت به این موضوع کینه دارند و به این مسئله معترضند که چرا ایرانی‌ها دانش‌آموزان خود را با هویت انقلابی، ایثار و شهادت پرورش می‌دهند، چون در این صورت نمی‌توانند فرهنگ مورد نظر خود را روی آن‌ها پیاده کرده و آن‌ها را نسبت به دفاع از کشور خود در برابر دشمنان بی‌تفاوت کنند.  

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 938 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family