فرمانده کل سپاه گفت: تولید و توزیع ماسک برای مردم و پاسداران همچنان در دستور کار باشد و کمکهای مومنانه مجدد شروع شود.
سردار سلیمانی به آقا مهدی بیسیم میزند و میگوید نیروهایت را به جای امن منتقل کن، چون از سه طرف محاصره شده بودند. مهدی با دستور شهید سلیمانی نیروها را تکتک به جای امنی میفرستد. دوستانش اصرار میکنند تو هم باید با ما بیایی که میگوید اول شما باید سالم بروید بعد من میآیم. میگوید حاج حسین شما را از من میخواهد
سرنوشت متوسلیان، موسوی، اخوان و رستگارمقدم دیگر به یک موضوع مناقشهای تبدیل شده است. از یک سو ادعاهایی در مورد شهادت و محل دفن آنان مطرح و از سوی دیگر همچنان بر زنده بودن آنان تاکید میشود. بالاخره چه نهاد یا کمیتهای باید این ادعاها را بررسی کند؟
۲۹۰ سرنشین این هواپیما از دنیا رفتند و زندگی افراد بسیاری بعد از این حادثه دستخوش اتفاقات زیادی شد. یکی از آن افراد «صنم رحیمی» و هشت بچهاش بودند که با شهادت همسرش، «سبزعلی بلوک» زندگی را با سختیها و مشکلات زیادی گذراندند.
شناورهای تندرو بر اساس نیاز صحنه عملیات در دوران جنگ تحمیلی به سازمان رزم سپاه افزوده شدند و خیلی زود با نشان داد اثر بخشی خود در مقابل ناوگان دشمن در محیط خلیج فارس و تنگه هرمز، جای پای خود را در راهبردهای این نیرو محکم کردند.
به گزارش خط هشت، در حدود یک ماه پیش 112 فروند شناور و تجهیزات دریایی در انواع مختلف به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد. این برنامه یکی از بزرگترین برنامه های تحویل انبوه به نیروهای نظامی کشور بود.
شناورهای تندرو بر اساس نیاز صحنه عملیات در دوران جنگ تحمیلی به سازمان رزم سپاه افزوده شدند و خیلی زود با نشان داد اثر بخشی خود در مقابل ناوگان دشمن در محیط خلیج فارس و تنگه هرمز، جای پای خود را در راهبردهای این نیرو محکم کردند.
بیشتر بخوانید
- آئین الحاق بیش از 100 فروند شناور به نیروی دریایی سپاه در بندرعباس
- استقرار و شلیک سامانه موشکی سوم خرداد بر روی شناور نیروی دریایی سپاه+فیلم و تصاویر
- فرمانده نیروی دریایی سپاه: اشراف و اقتدار مثالزدنی بر دشمنان در خلیج فارس داریم
قایق های تندرو دارای چند ویژگی هستند که مجموعاً سبب اثربخشی آنها در توان رزم نیروی دریایی سپاه در مقابله با ناوگان دشمن شده است. ابعاد کوچک که سبب سهولت اختفاء و حمل و نقل و نیز کاهش هزینه های مختلف می شود، چابکی یا قابلیت مانور بالا که موجب دستیابی به قابلیت های حرکتی مطلوب در این شناورها شده و ویژگی اصلی که سرعت حرکتی بالای آنها است.
این سرعت بالاتر سبب می شود تا چه در زمان رسیدن به منطقه مأموریت و چه در طی حمله به شناور دشمن، قایق تندرو به زمان کوتاه تری برای عملیات خود نیاز داشته باشد.
مجموع این عوامل سبب شد تا راهبرد استفاده از شناورهای پرسرعت در نیروی دریایی سپاه سبب در اختیار گرفتن منطقه توسط این نیرو و تلاش و برنامه ریزی برای تغییر راهبرد ناوگان فرامنطقه ای در خلیج فارس شود. امری که خود دارای ابعاد مختلف بوده و از هدف این مطلب خارج است.
در ابتدای کار، قایق های تندرو سپاه تنها به راکت های سبک و تیربار مجهز بودند و تعدادی نیز با مأموریت مین ریزی در دریا تغییر یافته بودند اما با پیشرفت صنعت دفاعی کشور در سالهای پس از جنگ تحمیلی، قایق های موشک انداز، اژدرافکن و حتی قایق های تندرو بدون سرنشین مجهز به راکت های سنگین نیز در داخل کشور به تولید رسیده و تحویل نیروی دریایی سپاه شدند.
یک نمونه از شناورهای موشک انداز در اختیار نیروهای مسلح به نام سی-14 در حال شلیک موشک نصر
شناورهای تحویل داده شده در اوایل خرداد ماه 1399 با توجه به تعداد بسیار زیاد خود، مورد توجه ناظران خارجی قرار گرفته و با تحلیل تصویر ماهواره ای این رویداد اقدام به بررسی انواع و تعداد شناورهای مذکور کردند.
این شناورها در چند دسته قابل تقسیم بندی هستند که سرعت بالا ویژگی مشترک تمامی آنها است. شناورهایی با قابلیت های حرکتی و مأموریتی مختلف که شامل شناورهای گشتی، شناورهای تهاجمی راکت انداز، شناور راکت انداز با قابلیت حمل نیرو و قایق های موشک انداز در دو نوع تک بدنه و دو بدنه عمده این شناورها را شامل می شدند.
غیر از آنها، تعدادی زیردریایی حمل غواص و قایق پرنده اثر سطحی باور نیز در میان تجهیزات تحویل داده شده حضور داشتند.
اغلب شناورهای تندرو مذکور روی کفی تریلر مستقر بودند که برای قابلیت جابجایی روی زمین و انتقال به مناطق مختلف، قابلیت لجستیکی مناسبی ایجاد می کند.
تصویر ماهواره ای از محل تحویل بیش از 100 شناور جدید به نیروی دریایی سپاه
زیردریایی های حمل غواص که به آنها زیردریایی مرطوب نیز گفته می شود در واقع وسیله ای است که با استفاده از نیروی رانش موتور آن دو نفر غواص می توانند به مسافت های دور بدون صرف انرژی شنا کردن با بدن خود برسند. در این زیردریایی اکسیژن کافی و برخی تجهیزات مسیریابی نیز قرار داده شده است.
زیردریایی های حمل غواص در تحویل اخیر به نیروی دریایی سپاه
تجهیزات داخلی یک نمونه از زیردریایی های حمل غواص ساخت داخل به نام السابحات
یکی از جنبه های مهم در مراسم 8 خرداد 1399، نمایش رسمی اولین نمونه از زیردریایی های بدون سرنشین بزرگ سپاه بود.
پیش از این، انواع مختلفی از شناورهای بدون سرنشین شناسایی ابعاد کوچک در نیروهای دریایی ارتش و سپاه در حال خدمت بود اما برد و میزان تجهیزات قابل حمل این نمونه ها بسیار محدود است.
زیردریایی بدون سرنشین بزرگ سپاه که به مرحله حرکت در آب رسیده هرچند در مراسم مذکور توسط نفر در حال کنترل بود اما نشان می داد که به مرحله مهمی از توسعه خود خصوصاً در زمینه سازه و بدنه و سامانه رانش رسیده است.
طول این زیردریایی در حدود 15 متر قابل تخمین است. انواع مأموریت های شناسایی و رزمی با این رده از زیردریایی ها در محدوده های قابل توجهی از سواحل کشور قابل انجام است.
نمایش حرکت نمونه در حال توسعه زیردریایی بدون سرنشین نیروی دریایی سپاه
قایق پرنده باور نیز که از مشهورترین تجهیزات نیروی دریایی سپاه است با استفاده از خاصیت اثر سطح و طراحی ویژه قابلیت پرواز بر فراز آب را در ارتفاع کم و با سرعت بسیار بالاتر از قایق های تندرو دارد.
این قایق پرنده برای مأموریت های شناسایی و گشتی طراحی شده و توسعه نمونه های مسلح آن نیز ممکن است در دستور کار متخصصان دفاعی کشور باشد.
قایق پرنده باور در جلوی تصویر در مراسم تحویل انبوه شناورهای جدید به نیروی دریایی سپاه
به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، در مجموع 112 فروند شناور در مراسم اخیر به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد. در تصویر ماهواره ای منتشر شده توسط رسانه های خارجی، 10 شناور گشتی کوچک، 32 فروند قایق تندرو راکت انداز با قابلیت حمل نیرو، 42 فروند قایق تندرو هجومی راکت انداز در چند نوع و 9 فروند قایق تندرو موشک انداز، انواع اصلی شناورهای تحویل داده شده را شامل می شوند.
شناور راکت انداز با قابلیت حمل نیرو که از رده عاشور و با نام RIB-33 شناخته می شود یکی از پرتعداد ترین شناورهای تندرو سپاه است.
این شناور دارای 10 متر طول، 2.7 متر عرض، 0.6 متر آبخور، 2 موتور 350 اسب بخاری، قابلیت حمل 8 سرنشین و توان رسیدن به سرعت 55 گره دریایی معادل حدود 102 کیلومتر بر ساعت است. راکت انداز 11 لوله 107 میلیمتری، تیربار 12.7 میلیمتری و یک رادار دریایی از جمله تجهیزات موجود روی این قایق تندرو است.
تعدادی از شناورهای ریب-33 یا عاشورا-33 در مراسم تحویل انبوه خرداد 1399
قایق های گشتی پرسرعت رعد مجهز به دو موتور خارج از بدنه قدرتمند احتمالاً 250 اسب بخار با سرعت دریانوردی 55 گره دریایی و طول بدنه 7.5 متر که برای مأموریت های گشت دریایی با برد دریانوردی قابل توجه توسعه یافته اند از دیگر شناورهای تحویل داده شده به نیروی دریایی سپاه در خرداد 1399 بودند.
از جهت قابلیت دریامانی، این شناور قابلیت حضور در آبهای اقیانوسی را نیز دارد که از ویژگی های برتر این شناور بومی محسوب می شود.
در سال های گذشته نیز در فواصل زمانی چند ساله، شاهد تحویل چندین فروندی شناورهای جدید خصوصاً از نوع موشک انداز بوده ایم. شناورهای خانواده IPS-16 در دو نوع JM-16 و JTM-16 که اولی قابلیت شلیک موشک های کروز را داشته و دومی علاوه بر آن، اژدرهای برد کوتاه را نیز شلیک می کند، پرتعدادترین شناور تندرو موشک انداز در نیروی دریایی سپاه هستند که در چند مرحله در اسفند 1386، شهریور 1389، اسفند 1394 و در تحویل اخیر در خرداد 1399 به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شده اند.
بدیهی است با توجه به استهلاک بالاتر شناورهای گشتی و هجومی و حمل نیرو که در تمامی مأموریت های نیروی دریایی سپاه به صورت روزانه حضور دارند، تعداد بیشتری از شناورهای جدید را در یک تحویل انبوه به خود اختصاص دهند.
قایق تندرو JTM-16 در مراسم تحویل اسفند 1386
قایق تندرو JM-16 در تحویل شهریور 1389
شناورهای تندرو از رده IPS-16 در تحویل اسفند 1394
علاوه بر خانواده شناورهای IPS-16 شناور تندرو IPS-18 نیز در شمار تولیدات صنعت دفاعی کشور قرار دارد که به صورت حامل موشک های کروز برد بلند در نیروی دریایی سوریه مشاهده شده و یک نسخه اژدرافکن از آن در نیروی دریایی سپاه در حال خدمت است.
شناور موشک انداز تندرو JM-18 از تولیدات صنایع دفاعی ایران در اختیار نیروی دریایی سوریه و در حال حمل و شلیک موشک کروز برد بلند نور
قایق های تندرو رده IPS-16 دارای 16 متر طول، 3.7 متر عرض، 16 تن وزن جابجایی و نزدیک به 0.7 متر آبخور هستند. اما شناور دو بدنه رضوان یکی دیگر از شناورهای رده (کلاس) موشک انداز است که به رده ذوالفقار در نیروی دریایی سپاه مشهور هستند.
تفاوت اصلی این شناور با IPS-18 در استفاده از هندسه دو بدنه یا کاتاماران به جای تک بدنه یا مونوهال است.
دو نوع شناور موشک انداز تندرو در تحویل خرداد 1399؛ JM-16 سمت راست و رضوان سمت چپ مجهز به دو پرتابگر موشک کروز و رادارهای دریایی ساخت داخل
شناور رده رضوان دارای 16 متر طول، 4.9 متر عرض بدنه، 0.85 متر آبخور و 25 تن وزن جابجایی هستند. در جدول زیر مشخصات کلی دو نوع شناور اصلی رده ذوالفقار موشک انداز نیروی دریایی سپاه مقایسه شده است.
JMT-16 |
رضوان |
|
طول (متر) |
16.3 |
16 |
عرض (متر) |
3.75 |
4.9 |
وزن جابجایی (تن) |
16 |
25 |
آبخور (متر) |
0.67 |
0.85 |
سرعت (گره دریایی) |
54 |
45 |
پیشران (اسب بخار) |
1300*2 |
1300*2 |
شناور رضوان حامل موشک کروز و توپ تک لوله
هندسه دو بدنه سبب افزایش قابل توجه پایداری شناور در شرایط مختلف دریا، افزایش عرض بدنه و تناژ نهایی بالاتر بدون افزایش محسوس آبخور یا بعضاً توأم با کاهش آبخور می شود. در نتیجه یک شناور سنگین تر امکان حرکت در همان عمق شناور تک بدنه با آبخور مشابه را خواهد داشت. پیش از این نیز انواعی از شناورهای دو بدنه در خدمت نیروهای مسلح قرار داشت که به عنوان مثال می توان به قایق های رده عاشورا (مأموریت گشت زنی و حمل نیرو) و رده بهمن (حامل راکت انداز 16 فروندی 122 میلیمتری) و نیز شناور بزرگ رده شهید ناظری اشاره کرد.
دو نمونه از قایق های کاتاماران یا دو بدنه؛ عاشورا (سمت راست) و آذرخش از رده بهمن-1 (سمت چپ)
شناور رضوان پیش از این در رژه های نیروهای مسلح در 31 شهریور سال 92 و 94 و نمایشگاه اقتدار40 در بهمن 1397 مشاهده شده بود. این شناور به سبب تناژ بالاتر و عرض بدنه بیشتر نسبت به خانواده IPS-16، به یک قبضه توپ 23 میلیمتری تک لوله در جلوی بدنه مجهز شده است. ضمن اینکه فضای قابل توجهی در پاشنه این شناور نیز وجود دارد که می تواند حامل تسلیحات یا تجهیزات دیگری باشد.
شناور تندرو رضوان در رژه های نیروهای مسلح
علاوه بر 4 قایق تندرو کاتاماران رده رضوان در مجموع 5 فروند از شناورهای JM-16 نیز در مراسم تحویل انبوه خرداد 1399 به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد. همچنین تعدادی شناور تندرو نیز در این مراسم تحویل، زیر پوشش های برزنتی بوده و نوع آنها مشخص نشد که ممکن است از انواع جدید و معرفی نشده از قایق های تندرو سپاه باشند.
احتمال به کارگیری موشک های جدید نصیر با برد 100 کیلومتر به جای موشک نصر با برد 35 کیلومتر روی این شناورها وجود دارد که دست بلندتری برای تنبیه متجاوزان در اختیار نیروهای مسلح کشور قرار داده است.
شناورهای موشک انداز در تحویل خرداد 1399
انواع قایق های تندرو در رده های مختلف و تنوع تسلیحاتی با سرعت های قابل توجه، امروزه در تولیدات جدید و البته همچنان محرمانه به 92 نات معادل 170 کیلومتر بر ساعت رسیده است.
این قایق ها با تجهیزات بومی و پیشرفته راداری و ناوبری و مخابراتی تجهیز شده اند و هر روز و در هر ساعت در نواحی حساس تنگه هرمز و جزایر ایرانی خلیج فارس در حال گشت زنی بوده و صدها فروند از آنها نیز در تونل های زیرزمینی که به سواحل کشور ختم می شود آماده به رزم برای دفاع از ایران و انقلاب اسلامی هستند.
احمد توکلی با بیان اینکه سیاست اکثر دولتهای بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد، بجای عدالت، برمبنای توسعه بوده است، گفت: باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که در مدلهای توسعهمحور، عدالت، سیاست اصلی حاکمیت نیست حتی اگر شعار آن داده شود.
به گزارش خط هشت، به نقل از تسنيم، عدالت اجتماعی امروز در ایران وضعیت مناسبی، دستکم نسبت به آنچه جمهوری اسلامی میخواست، ندارد. نشانههای مختلفی چه با اعداد و ارقام و چه از طریق تفهّم از وضعیت اطرافمان میتوانیم پیدا کنیم که این گزاره را تصدیق و تأیید کند، مثلاً ضریب جینی بهعنوان شاخصی برای نابرابری، اگرچه پس از انقلاب نسبت به پیش از انقلاب بهطور ملموس و محسوسی بهتر است، اما امروز در حال رسیدن به 43صدم است که میتوان گفت بدترین وضعیت پس از انقلاب است.
همچنین شبکههای اجتماعی موجب شده است که دلالتهای روشنی، بیش از پیش، در این زمینه به دست برسد، مثلاً مورد آب غیزانیه، یکی از آنهاست، ضمن اینکه دو اعتراض مهم سالهای اخیر، یعنی 96 و 98 نیز بنا به گفته کارشناسان، شورش حاشیه بر متن و مهمتر از آن از موضع عدالتخواهانه بود تا مواضع دیگر مثل آزادی و... .
بر همین اساس در گفتوگو با برخی از کارشناسان به بررسی مسئله عدالت در برهه امروز پرداختهایم که بهمرور در خبرگزاری تسنیم منتشر میشود.
در چهارمین گفتگو از این سلسله مصاحبهها، برای بررسی بیشتر اینکه چرا پس از 4 دهه از عمر انقلاب نتوانستیم به عدالت همتراز با آرمانهای اسلامی در جامعه برسیم، به سراغ احمد توکلی رفتیم که در چند دهه اخیر به گواه اکثر قریب به اتفاق فعالان سیاسی و اجتماعی از جناح های مختلف، یکی از پرچمداران مبارزه با فساد در کشور بوده است.
این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام چند سالی است که در راستای مبارزه با فساد و نابرابری اقدام به تاسیس سازمانی مردم نهاد با نام «دیده بان شفافیت و عدالت» کرده است.
بیشتر بخوانید
متن پیش رو مشروح گفت وگوی گروه سیاسی تسنیم با احمد توکلی است:
تسنیم: بررسیها و دادهها حکایت از آن دارد که ضریب جینی که نشاندهنده شاخص نابرابری در ایران است در حال رسیدن به عدد 43 صدم است که میتوان آن را بدترین وضعیت در تاریخ 40 ساله پس از انقلاب اسلامی تعبیر کرد. از سوی دیگر، آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بارها در سخنرانیهای چند سال اخیر و همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرده اند که در زمینه عدالت در وضعیت قابل قبولی به سر نمیبریم.
شما به عنوان شخصی که همواره در این چند دهه دغدغه پیاده سازی عدالت در حوزه های مختلف داشته اید، اگر بخواهید عوامل اصلی در عقبماندگی کشور در زمینه عدالت را نام ببرید، به چه مسائلی اشاره می کنید؟
توکلی: تصویری که ما از عدالت برای مردم ترسیم کردیم، بر اساس نهج البلاغه و تعریف عدالت از منظر حضرت علی(ع) بود اما بعد از این که خودمان بر سر کار آمدیم، عواملی ما را از ملاک های علوی دور کرد. ضمن اینکه بسیاری از کسانی که دم از عدالت می زدند، تنها شعار میدادند و در عمل جدی نبودند و اغلب آنها به دلیل فضای اول انقلاب اصطلاحاً جوگیر شده بودند.
در ماه های ابتدایی انقلاب ارزشهای اسلامی بسیار پررنگ بود و سادهزیستی و مردمی زندگی کردن امری ضروری تلقی میشد. به طور مثال اگر کسی ماشین مدل بالا هم داشت آن را به خیابان نمیآورد، چون این کار یک ناهنجاری محسوب میشد. ولی دو مسئله منفی اتفاق افتاد که یکی علت داخلی داشت و دیگری علت خارجی.
آنچه که علت داخلی داشت و محیط را برای بروز اختلاف میان مسئولان و مردم فراهم کرد، مسئله ترورهای سالهای ابتدایی انقلاب بود که مسئولان امنیتی را مجبور کرد که از شخصیتها حفاظت به عمل آید.
بنده که در زمان اوج گرفتن ترورها در سال 60 عضو هیئت رئیسه مجلس بودم به همراه آقای پرورش که ایشان نیز عضو هیئت رئیسه و نائب رئیس مجلس بود، با یک موتور سوزوکی 80 که متعلق به آقای پرورش بود به مجلس می رفتیم. ما هر دو از نمایندگان پر سر و صدای مجلس به حساب میآمدیم. البته تنها ما نبودیم که بدون هیچ گونه تشریفاتی در شهر جابه جا میشدیم بلکه بسیاری از مسئولان از جمله شهید رجایی و دیگران به سادهترین شکل برای رفتن به سر کار تردد می کردند.
یادم هست بعد از آنکه قضیه ترورها بالا گرفت، مسئولان حفاظت جلسهای با اعضای هیئت رئیسه مجلس گذاشتند و تاکید کردند که باید از این پس با خودروهای ضدگلوله در شهر تردد کنیم. ما هم در جواب به آنها گفتیم که ما تنها پیکان سوار میشویم.
**افزایش حفاظت ها موجب شد تا شخصیت ها به مرور خیال کنند که «علی آباد هم شهری» است!
مسئولان حفاظت گفتند موتور پیکان تحمل وزن تجهیزات ضدگلوله را ندارد و به همین علت امکان سوار کردن بدنه ضدگلوله بر روی این خودرو وجود ندارد. با این حال ما راضی به تعویض خودرو نشدیم و بنا شد که بدنه پیکانها را مجهز به سرب و شیشههای ضدگلوله کنند ولی همان پیشبینی که از قبل انجام شده بود، درست از آب درآمد و پیکانهای مجهز شده به ضدگلوله در مدت کوتاهی تردد با مشکل موتوری روبرو شدند و پروژه استفاده از پیکان به بنبست خورد و در نهایت، ناگزیر به خارج کردن بنزهای مصادرهای از پارکینگها شدند.
علاوه بر این، برای امنیت بیشتر این ماشین، دستگیره درهای عقب بنزها را برداشتند تا خودِ شخصیت نتواند بدون هماهنگی با محافظان از ماشین پیاده شود. همین مسئله باعث شد اشخاصی که تا پیش از مسئولیتهای دولتی، یک استاد دانشگاه یا یک روحانی سادهزیست و مردمی بودند، به مرور از مردم فاصله بگیرند و احساس کنند که اصطلاحاً علیآباد هم شهری است!
بطور مثال، مسئولانی که تا قبل از این، تمام کارهای شخصیشان را خودشان انجام میدادند، شرایط به گونهای برایشان تغییر کرده بود که حتی در سفرهای تفریحی نیز کوچکترین فعالیتی نمیکردند و تمام کارها را به محافظان محول میکردند.
**با فاصله گرفتن از سال های ابتدایی انقلاب «تواصی به حق و تواصی به صبر» در میان مسئولان کمرنگ شد
این شرایط به مرور رفتار مسئولان را به گونهای تغییر داد که پس از مدتی حتی کیفیت هتل محل استقرارشان نیز از اهمیت بالایی برخوردار شد و دیگر هر هتلی را برای اسکان نمیپسندیدند. به طوری که ابتدا باید هتل، مورد تایید آنها قرار میگرفت تا پس آن مبادرت به سفر کنند. این تغییر و تحولات، آرام آرام شرایط را طوری رقم زد که ما مسئولان از مردم فاصله بگیریم.
از دیگر دلایلی که موجب فاصله گرفتن مسئولان از مردم شد این بود که هر چه از سال های ابتدایی انقلاب فاصله گرفتیم «تواصی به حق و تواصی به صبر» در میان مسئولان کمرنگ شد.
بنده از کسانی بودم که سعی کردم مصداق این کوتاهی نباشم و برای همین هیچیک از مسئولان از روحیه انتقادی و زبان تند ما در امان نبودند. در هیئت رئیسه مجلس اگر تصمیمی گرفته میشد، هیچکس نمیتوانست جلوی تصمیم جمع را با سفارش کردن بگیرد.
**ماجرای استخدام برادرزن هاشمی در مجلس اول
من و آقای علیرضا یارمحمد در دوران طاغوت همزندان بودیم. با این حال پس از انقلاب او از بم به مجلس آمد و من هم از بهشهر و یکدیگر را در مجلس اول پیدا کردیم. هر دو عضو هیئت رئیسه بودیم. من منشی و او کارپرداز اجرایی که مسئولیت حفاظت و حراست و گزینش هم جزء آن بود؛ آقای هاشمی رفسنجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت میخواست برادرزاده خانمش را در مجلس استخدام کند و مسئولیت این کار با آقای یارمحمد بود که باید از نظر حفاظتی تایید میکرد که این فرد صلاحیت لازم برای کار در مجلس را دارد یا ندارد. او چون با کرمان آشنا بود، می دانست که برادرزاده خانم مرعشی سمپات مجاهدین خلق است و به همین جهت با استخدام وی در مجلس مخالفت کرد.
آقای هاشمی، ناراحت شد ولی از آنجا که نمیتوانست چیزی به آقای یارمحمد بگوید، به سراغ آقای ولایتی که آن زمان کارپرداز فرهنگی مجلس بود رفت و از او خواست که آن فرد را به استخدام کتابخانه مجلس در آورد. به دستور آقای ولایتی او در کتابخانه مجلس مشغول بکار شد. ولی چون استخدام در تمام مجلس بدون تأیید حفاظتی مقدور نبود، یارمحمد مخالفت کرد. پس از آن، آقای هاشمی به ناچار به مرحوم آقای کتیرایی، کارپرداز اداری توصیه کرد. کتیرایی هم با شنیدن توضیحات یارمحمد زیر بار نرفت!
این را برای مثال شما زدم تا بگویم در آن دوران، شرایط به گونهای بود که اگر افراد در مسئولیتهای مختلف در برابر خواستههای غیرمتعارف مسئولان از خود مقاومت نشان میدادند، مسئول مربوط نمیتوانست به راحتی به هدف مورد نظر خود دست پیدا کند و امر به معروف و نهی از منکر در برخیها وجود داشت.
**عمده ترین دلیل نابرابریهای اجتماعی «ترک امر به معروف و نهی از منکر» بویژه در میان مسئولان است
تسنیم: یعنی هر کجا که بحث «تواصی به حق و تواصی به صبر» انجام میشد، حتی به شکل موردی اثرگذاری خود را در سیستم داشت.
توکلی: بله. ولی متأسفانه از وقتی این اصل مورد بی اعتنایی قرار گرفت، طبق فرموده امیرالمومنین(ع)، ابرار کنار رفتند و اشرار حاکم شدند.
بنابراین اگر نگوییم دلیل اصلی وضع موجب در حوزه عدالت همین مسئله است ولی عمدهترین دلیل نابرابریهای اجتماعی همین موضوع ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بویژه در میان مسئولان است. به طور مثال کمرنگ شدن عمل به امر به معروف و نهی از منکر کار را به جایی رسانده بود که وقتی من از آقای هاشمی انتقاد میکردم، نزد دوستان هم ملامت میشدم و مرا تندرو میخواندند.
من در روزنامه رسالت برخی مطالب را مینوشتم که آقای مرتضی نبوی -که آن زمان مدیر مسئول این روزنامه بود- اجازه چاپ آن مطالب را نمیداد؛ البته روحیه آقای نبوی خوب بود ولی روش او قابل انتقاد بود. به هر حال کمکم آداب جاهلی کار خود را کرد و به گونهای شد که آقایان برای استراحت به باغهای خوش آبوهوای قرق شده میرفتند.
نهایتا فضا به گونهای تغییر کرد که خدمت رساندن و تعریف و تمجید از مسئولان و مدیران به سکوی پرتابی برای زیر دستان آنها تبدیل شد ولی در نقطه مقابل، منتقدان که مخالف رویه جدید بودند، چندان مورد اقبال قرار نمیگرفتند و به آن ها میدان داده نمی شد.
این مسئله خیلی موثر بود به طوری که مقام معظم رهبری چندین بار علیه آن صحبت و اقدام کردند؛ رهبر انقلاب خیلی اصرار می کردند و می گفتند که ابتدا باید به من بگویند که فلانی کج نرو. امام(ره) هم میفرمود که مردم باید به ولی فقیه بگویند در فلان بحث پایت را کج گذاشتی. اسلام مردم را اینطوری میخواهد.
وقتی حضرت امام مشاهده کردند که مسئولان به تذکرات ایشان توجهی نمیکنند، اقدام به طرح مسائلی چون خوی کاخ نشینی و کوخ نشینی کردند و تاکید کردند که یک موی کوخ نشینان را به کاخنشینان نمیدهند.ایشان با طرح اینگونه مسائل در واقع به تعریف نوعی صفبندی در جمهوری اسلامی پرداختند که این نوع صفبندی فراتر از صفبندیهای سیاسی مرسوم این روزها بود.
**نقش تعارضات قدرت طلبانه در بروز فضای ناعدالتی فعلی
تعارضات قدرتطلبانه که موجب تقویت صفبندیهای سیاسی و جناحی شد، در بروز ناعدالتیهای فعلی نقش موثری داشت. از یک زمان به بعد شرایط به گونهای رقم خورد که اگر به طور مثال فردی با من در یک گرایش سیاسی بود، حتی اگر تخلفی نیز انجام میداد، من به دنبال پوشاندن خطای او بودم و کسانی که خطای او را مطرح و رسانهای میکردند متهم به سیاسی کاری میشدند. همین مسئله باعث شده بود کسی جرئت این را نداشته باشد که خطاها و تخلفات صورت گرفته را بیان کند. در نتیجه حاکم شدن این فضا، ابزاری شد برای فاسدان که خود را حفظ کنند.
*ماجرای سفر تفریحی و 15 روزه هادی غفاری به همراه خانواده به توکیو و سئول
به طور مثال یکی از نمایندگان مجلس سوم، آقای هادی غفاری از جناح چپ و رئیس کمیسیون پست و تلگراف بود؛ ایشان به دعوت شرکت NEC که تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در ژاپن و کره جنوبی است، همراه همسر و 4 فرزند و 2 محافظش یک هفته مهمان سئول و یک هفته هم مهمان توکیو بودند. این درحالی بود که در همان برهه، شرکت NEC در حال مذاکره با وزارت پست و تلگراف و تلفن برای بستن قرارداد فروش سوئیچ به ایران بود.
من پس از اطلاع از این موضوع، ماجرا را در روزنامه رسالت منتشر کردم. بلافاصله پس از انتشار خبر، هادی غفاری با من تماس گرفت و مدعی شد که «خطی» برخورد کردهام و انصاف ندارم. آقای غفاری ابتدا منکر اصل ماجرا شد و گفت که "چه کسی گفته من به این سفر رفتم؟" ولی وقتی به او گفتم که کپی گذرنامهات را چاپ میکنم، او در جواب گفت که جناح راست هم از اینگونه سفرها میرود ولی تو چیزی درباره آنها نمیگویی.
من گفتم چه کسی از جناح راست به چنین سفری رفته؟ آقای غفاری، آیه الله مقتدایی را مثال زد که سه روز به دعوت قوه قضائیه پاکستان به کراچی رفته و یک فرزندش را هم همراه خود برده بود؛ من گفتم خجالت نمیکشی سفر تفریحی15 روزه به توکیو و سئول به همراه 7 نفر از خانواده و محافظان را، آن هم به دعوت شرکتی چند ملیتی که مترصد انعقاد قرارداد با وزارتخانه زیر نظر شما است، با یک سفر کاری سه روزه به کراچی مقایسه میکنی؟! به ویژه اینکه آیت الله مقتدایی در سنی بود که می توان حدس زد پسرش را نیز برای رتق و فتق امورش همراه خود به این سفر برده بود.
ساعتی پس از مکالمه من با آقای غفاری، آقای قرائتی تماس گرفت و اصرار داشت که این کار (انتشار خبر سفر تفریحی غفاری به همراه خانواده) خلاف شرع است و آبروی مومن میرود؛ بحث ما بالا گرفت و آخر سر من به او گفتم، آقای قرائتی! شما متخصص اخلاق فردی هستی و من خود را در امور اجتماعی مجتهد میدانم و معتقدم که کار آقای غفاری از نظر اسلامی حرام است و نهی از منکر واجب است. بعد از 20 دقیقه صحبت، نتیجه نگرفتیم و خداحافظی کردیم.
چند روز بعد، آیه الله یزدی که در آن برهه ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت، تماس گرفت و فرمود سری به ایشان بزنم. آقای یزدی به من فرمود هادی غفاری چند روز پیش اینجا آمده بود و گلایه داشت که "توکلی آبروی همه را میبرد و شما چیزی نمیگویید در حالی که اسناد محکمهپسندی هم ندارد". آقای یزدی طوری حرف میزد که به شکل محترمانه به من بگوید که اسنادی که ارائه کردهای محکمهپسند نیست!
من به ایشان عرض کردم اول درباره اسناد، من که نمیخواهم او را زندانی کنم که لازم باشد محکمه شما اسناد مرا بپسندد؛ بلکه هدفم این بوده که به مردم بگویم حواستان باشد که عدهای از سیاستمداران شما دودوزه باز هستند و نباید دیگر به آنها رای بدهید. مردم هم این سند را میپذیرند.
بعد به ایشان گفتم الان در حال مبتلا کردن همه هستند- آن زمان هنوز خبری نشده بود و این اتفاقات نیفتاده بود- ولی من این اتفاقات را میدیدم. گفتم روزی میرسد که میخواهید مبارزه کنید ولی آدم کافی پیدا نمیشود!
6 ماه بعد از این ماجراها، آقای قرائتی با من تماس گرفت و گفت فلان روحانیِ بزرگ تخلفی انجام داده ولی بواسطه حجب و حیا نسبت به استادش و این که می دانست من به آن بزرگوار ارادت دارم از من پرسید آیا او را در نهی از منکر همراهی می کنم؟ تخلف آن روحانی این بود که به توصیه پزشک، در زیرزمین خانهاش یک استخر ساخته بود.
خلاصه ما در ملاقاتمان این تخلف را به ایشان گفتیم ولی ایشان ابتدا توجیه کرد. بنده به ایشان عرض کردم، البته به تندی، ما زیر دست شما تربیت شدهایم! این گونه مسائل، از شما بعید است. ایشان مقداری فکر کرد و گفت حق با شماست.
البته این را هم بگویم که استخر هم نبود بلکه یک حوضچهای در حد 8 متر مربع بود ولی به هر حال ما به ایشان توصیه کردیم که همین استخر کوچک را خراب کنید که فرزندان شما درک کنند که تخلف در همین حد هم برای علما و اُمرا جایز نیست.
آقای قرائتی در راه به من گفت که فلانی یادت هست درباره هادی غفاری بحث داشتیم؟ جواب دادم که بله، گفت از مرجع تقلیدم آیتالله فاضل لنکرانی پرسیدم که ما در این مواقع حق داریم این عیوب را علنی بگوییم؟ ایشان جواب داد که صحبت از حق داشتن نیست؛ بلکه واجب است!
بنابراین یکی از اصلی ترین دلایل عقبماندگی ما در بحث عدالت این است که امر به معروف و نهی از منکر در میان ما تعطیل شد افزون بر اینکه پیوند خوردن جناحبندیهای سیاسی با این موضوع نیز منجر به بدتر شدن اوضاع شده است.
**سالم شدن و سالم ماندن نظام وابسته به حضور و بروز و ظهور رسانه های آزاد است
به طور مثال وقتی به آقای هاشمی نامه مینوشتیم که شما در نمازجمعه فلان حرف خلاف را زدهای، هفته بعد در نماز جمعه میگفت عدهای نادان به ما ایراد میگیرند. این فضای انتقاد را میبست. یا عباس عبدی که آن زمان در روزنامه سلام بود، در خیابان دستگیر میشود. چرا؟ به این علت که این زبانها باید بریده شود. اینکه رویشان نمیشد سر بسر بنده و آقای عسکراولادی، نبوی و پرورش بگذارند به این دلیل بود که ما افراد قدیمی بودیم و سابقه طولانی داشتیم. بنابراین سالم شدن و سالم ماندن نظام به حضور و بروز و ظهور رسانه های آزاد گره خورده است.
تسنیم: رهبر معظم انقلاب اخیرا بار دیگر در سخنرانی سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، تاکید کردند که ما هنوز در بحث عدالت دچار عقب ماندگی هستیم و نیاز به تحول جدی در این حوزه داریم.
سوال ما در اینجا اینست که چرا نظام جمهوری اسلامی در طول این 4 دهه از عمر خود، هنوز دارای یک نظریه و دکترین مشخص در حوزه عدالت نیست و حتی اگر مبارزهای هم در این سالها در راستای تحقق عدالت صورت گرفته، این مبارزه به شکل موردی بوده و جریان منسجمی پشت آن نمیبینیم.
توکلی: این مسئله چند علت دارد؛ یکی اینکه ما تا پیش از پیروزی انقلاب، تجربه حکومتداری نداشتیم و در نتیجه مدلهای تجربهشده و چکشخورده در حکمرانی وجود نداشت. در حالی که غربیها مدلهای آمادهای را در اختیار داشتند و در ابتدای انقلاب نیز بسیاری از جوانان تحصیلکرده ما بر اساس همین برنامههای غربی به تحصیل علم پرداخته بودند.
همین مسئله منجر به این شد که مسئولان اقتصادی ما به ویژه کسانی که در غرب تحصیل کرده بودند، بر اساس آموزه های متداول علم اقتصاد، با زبان قال و حال می پرسیدند "مگر میشود بدون بهره، اقتصاد را اداره کرد"؟
ما در درون مقهور این مدلها شدیم و از کار نظری نیز نتیجه نمیگرفتیم چون دولت ها معمولا به اقتصاد اسلامی باور نداشتند و به همین دلیل، زیر بار آزمون مدل های طراحی شده نمی رفتند. مدل هم بدون آزمون جایش در قفسه کتابخانه است.
تسنیم: با توجه به اینکه ما از پشتوانه یک فقه قوی برخورداریم و بزرگانی نظیر شهید صدر را در حوزه اقتصاد داریم؛ آیا ممکن نبود از نظرات و مطالب چنین افرادی استفاده کرد؟
توکلی: اداره کشور یک ایمان بسیار قوی میخواهد که هرچه دین گفته را بدون کم و کاست به مرحله اجرا برسانیم که در این شرایط باز هم امکان نقصان در کار وجود دارد چرا که استنباط از احکام این امکان را به شما میدهد که دستورالعملهای اجرایی خود را بر اساس مدلهای مختلفی تعریف کنید.
ولی یک جاهایی دیگر نمیتوان با استنباط خاصی از احکام هم کاری کرد که پایبندی به اصول و قواعد اسلامی حفظ شود. مانند اقتصاد ربوی که در برخی موارد از نظر مسئولان اجرایی، پیروی از آن اجتناب ناپذیر است ولی در عین حال با احکام اسلامی در تضاد قطعی است ولی اینجا هم بدل آن ساخته میشود.البته منظور ما از مدل، مجموعه احکام نیست بلکه مدل یک ساختار ذهنی است که برای تبیین واقعیت از آن بهره گرفته میشود.
مثلا میگوییم چرا امروز عرضه ارز را بالا بردیم و واردات کاهش نیافت؟ باید به این سوال پاسخ داده شود و اگر رابطه نرخ ارز و نقش بهره را خوب متوجه شده باشید باید به این سوال پاسخ بدهید و طبق آن میتوانید راه حل پیدا کنید.
ما منطق استنباط داشتیم ولی منطق انطباق نداشتیم؛ منطق استخراج حکم را داشتیم ولی توان اجرا کردن و تطبیق دادن این احکام را در مرحله اجرا نداشتیم. یک علت عدم توانایی ما این بود که دولتها باور ندارند.
در غرب اینگونه است که دانشمندان برای تبیین پدیدهای تفکر میکنند و مدل میسازند. به طور مثال آدام اسمیت نظریه دست نامرئی را مطرح کرد و معتقد بود که اگر بازار آزاد باشد، همه چیز حل میشود ولی به هر ترتیب نظریه اسمیت جواب نداد و منجر به بروز بحران اقتصادی دهه 1930 میلادی در آمریکا شد.
بعد از این بحران، اندیشمندان و حاکمان اقتصاد دنیا نگفتند که آن نظریه وحی مُنزل بود و نمیتوان آن را تغییر داد. بلکه به سراغ نظریه اندیشمند دیگر به نام کینز آمد و مدعی شدبا آزاد گذاشتن بازار، اقتصاد را به نقطه مطلوب، نقطه اشتغال کامل عوامل تولید نمیرساند و باید دولت تدابیری بیندیشد و با دخالت، بازار را از رکود یا تورم برهاند. بر اساس همین نظریات، دولتهای مختلفِ رفاه، روی کار میآمدند. همین مسئله باعث شد که عیوب نظریات مختلف به مرور مشخص شود. به طور مثال نظریه کینز نیز بعد از مدتی آثار منفی خود را نشان داد و در عمل مشخص شد با پیروی از این نظریه با بالا رفتن مخارج دولت، بر کسری بودجه به شکل فزاینده اضافه میشود.
بعد از آن، فریدمن و هایک و دیگران آمدند و مدل نئوکلاسیک را پایه گذاری کردند. و بر اساس آن کاری کردند که دوباره اقتصاد بازار به اسم سیاستهای تعدیل بر جهان حکمفرما شد.
**سیاست اکثر دولتهای بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد، بجای عدالت، برمبنای توسعه بوده است
در ایران تقریبا اکثر دولتهای بعد از انقلاب حتی دولت آقای احمدینژاد، اقتصاد بازار را پیاده کردند و غیر از 5-6 سال در زمان جنگ، سی و چند سال است که دولتها سیاستهای تعدیل را تجربه میکنند. ما باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که در مدلهای توسعهمحور، عدالت، سیاست اصلی حاکمیت نیست حتی اگر شعار آن داده شود.
در چنین شرایطی وقتی که به رویه توسعه محور در کشور اعتراض میکنیم، در پاسخ میگویند ما سیاست توسعه و رشد را دنبال میکنیم، در کنار دنبالروی از سیاستهای توسعهای، فقرا هم بالاخره منتفع میشوند.
تسنیم: یعنی شما معتقدید سیاست اصلی اکثر دولتهای بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد، بجای عدالت، برمبنای توسعه تعریف شده بود؟
توکلی: بله. ولی ما میگفتیم سیاست دولت معطوف به دو چیز است: رشد و عدالت. یعنی همان زمان که در حال نگارش طرح هستید، به محقق شدن عدالت در سایه اجرای این طرح نیز توجه داشته باشید. اینکه بگویید ابتدا به طرح عمل میکنیم و اگر در مراحل اجرا گروهی فقیر شدند، برای حل این مشکل از ثروتمندان مالیات میگیریم و به فقرا میدهیم، این راهکار همه جا جواب نمی دهد.
کشورهای سلطه گر دنیا سیستم را به گونهای تعیین کردند که کشورهای جهانِ سوم پولشان را به کشورهای نوظهور و کشورهای نوظهور نیز پولشان را به اروپا و آمریکا میبرند و با این رویه است که آمریکا و اروپا میتوانند علیرغم داشتن کسری بودجههای سنگین، کشور خود را اداره کنند.
از نظر آماری متاسفانه ما اکنون به جایی رسیدیم که در حضیض عدالت هستیم. به طور مثال در توزیع نقدینگی شرایط بگونهای است که در حالی که ما 403 میلیون حساب سپرده در کشور داریم، 52 درصد از کل نقدینگی موجود در این سپردهها، در حساب تنها 0.4 درصد از سپردهگذاران ذخیره شده است.
این بدان معنی است که 99.6 درصد از سپردهگذاران بانکی تنها مالک 48 درصد از سپردههای نقدی کشور هستند. این یعنی بدتر از نظام سرمایهداری؛ چون آنجا مالیات سنگین گرفته میشود ولی در کشور ما از اخذ مالیات سنگین از ثروتمندان نیز خبری نیست.
طبق گزارش روزهای پایانی سال 97 که توسط بانک مرکزی منتشر شد، معوقات بانکی مربوط به 15 هزار 131 فقره تسهیلات بیشتر از معوقات 28 میلیون و 300 هزار فقرهای است که تسهیلات کوچک گرفتهاند.
این در حالی است که دسته اول 580 هزار میلیارد تومان بدهی دارند که 112 هزار میلیارد تومانِ آن معوقه است و گیرندگان تسهیلات کوچکِ (کمتر از 4 میلیارد تومان) 560 هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفتند و 74 هزار میلیارد تومانِ آن معوقه است. متوسط بدهی دسته اول، 38 میلیارد و 300 میلیون تومان است در حالی که متوسط بدهی دسته دوم 2 میلیارد تومان است که نشانه عدم تعادل فاحش است.
**ماجرای تشکیل سازمان دیده بان عدالت و شفافیت
تسنیم: شما از چند سال پیش با توجه به دغدغههایی که در حوزه عدالت داشتید، سازمان مردم نهاد دیدهبان عدالت و شفافیت را تأسیس کردید؛ بفرمایید این سازمان تا امروز به شکل مصداقی چه دستاوردهایی داشته و چه موضوعاتی را از صفر تا صد مورد بررسی قرار داده و به نتیجه رسانده است؟
توکلی: در بحث قبلی که داشتیم یک نکته از قلم افتاد که به آن اشاره میکنم. علاوه بر اینکه انتخاب مدلها در پیادهسازی ساختار حکمرانی مهم است، نقش نیروهای انسانی نیز بسیار اهمیت دارد.
پاک بودن و پاک نبودن افراد و داشتن تقوا خیلی مهم و موثر است؛ بنابراین دو عامل ساختار و نیروی انسانی در عملکرد شکلگیری و عملکرد یک حکومت نقش محوری دارند که متاسفانه ما در هر دوی این مولفه وضعیت نامطلوبی داریم.
همین شرایط موجب شد تا دوستان جوان ما این پیشنهاد را بدهند که با توجه به اینکه بنده به فساد سیستمی معتقد هستم، چرا به شکل سیستمی با فساد مبارزه نکنم؟
در ادامه این پیشنهاد را مطرح کردند که یک سمن (سازمان مردمنهاد) راهاندازی کنم و آنها نیز در این مسیر به بنده کمک کنند. این دوستان گفتند که با توجه به اینکه بنده نزد مردم محترم هستم و نزد مقام معظم رهبری هم به عنوان فردی معتمد شناخته میشوم، استارت این کار را بزنم. منتها بنده ابتدا شروطی را معین کردم و گفتم باید بهصورت «حلف الفضول» یا پیمان جوانمردان عمل کنیم.
ماجرای حلف الفضول این است که قبل از بعثت پیامبر وقتی کسی وارد مکه میشد حتما باید در پناه قبیلهای میرفت تا جان و مال او در امان باشد. وگرنه جان و مالش احترام نداشت و هر حادثه ای میتوانست برایش رخ دهد. پاره فروش دوره گردی به نام ابن وائل که در پناه قبیله ای نبود، کنار مسجدالحرام بساط کرده بود. ابوجهل پارچه ای را پسندید ولی بدون پرداخت بهای آن رفت.ابن وائل وارد مسجد الحرام شد و فریاد زد چند مرد در این شهر نیست که به داد من برسد؟ جوان های لوطی مکه که محمد بن عبدالله که هنوز پیامبر نشده بود هم در میان آنان پیمان بستند گفتند از این به بعد هرکسی در پناه کسی نیست، در پناه ما خواهد بود و پیمان «حلف الفضول» را امضا کردند.
پیامبر گرامی اسلام(ص) وقتی در مدینه رئیس حکومت شد، چندبار از این پیمان یاد کرد و فرمود اگر امروز هم چنین دعوتی بشود اجابت خواهم کرد، یعنی پیامبر(ص) با مشرکان میسازد تا جلوی ناجوانمردان را بگیرد. دوستان وان من گفتند ما نیز همین طریق را پیش میگیرم؛ من گفتم پس از این و در این سازمان مردم نهاد چپ و راست، اصولگرا و اصلاحطلب، شیعه و سنی و یهودی و مسیحی و کافر و مسلمان نداریم و فقط مظلوم و غیرمظلوم مد نظر ما خواهد بود.
ما در مسیر تاسیس سازمان شفافیت به سراغ دوستان اصلاحطلب و چپی هم رفتیم که البته این دوستان از جمله آقایان راغفر، واعظ مهدوی و فرشاد مومنی از نظر معنوی از ما حمایت کردند و در مراسم افتتاحیه سازمان نیز حضور داشتند.
ما در این سالها موفق شدیم ادبیات این مبارزه را جا بیندازیم و این کار کوچکی نیست. البته در این مسیر تنها نبودیم ولی به هر ترتیب توانستیم با سر و صداتر و موثرتر از دیگر گروه ها عمل کنیم. ما موفق شدیم خوف و ترس را در وجود کسانی که دست به فساد میزنند، ایجاد کنیم. البته تصور ما این بود که اگر بیاییم، با کمک مردم، جریان اجتماعی به راه میاندازیم.
تسنیم: چرا این هدف میسر نشد؟
توکلی: اساسا در مبارزه با فساد، ترس و یأس وجود دارد. به همین واسطه ما گفتیم اگر بتوانیم ترس و یأس را در این مسیر کاهش دهیم، میتوانیم مسیر را برای حضور دیگر گروهها و افرادی که خواستار مبارزه با فساد و مفسد هستند، باز کنیم که بحمدالله در این مسیر نسبتا موفق بودیم. چراکه پس از این که ما به شکل مصداقی به چند مورد از مفاسد ورود کردیم، گروههای دیگر نیز که تا پیش از این از اعلام رویههای مفسده آمیز هراس داشتند، به خود جرئت دادند که این موارد را بیان کنند. بنابراین اگر هدف اول و اصلی را در نظر بگیریم میگویم هنوز در تحقق آن موفق نبودهایم ولی درباره هدف پایینتر که همان کاهش ترس و یاس در میان مبارزان با فساد بود، توانستیم قدمهای مثبتی برداریم.
به طور مثال اگر بخواهم برخی پروندههایی که در سازمان مورد بررسی قرار گرفت و به نتیجه نیز رسید را بیان کنم، میتوانم از دستگیری خانم شبنم نعمتزاده، معرفی نکردن آقای نعمتزاده به عنوان وزیر پیشنهادی، عزل معاون داروی وزارت بهداشت و درمان اشاره کنم. همچنین در ارتباط با قراردهای نفتی ملقب به IPC ، تلاش هایی ما منجر به ایجاد اصلاحاتی در این قرارداد شد.
کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در عربستان در پی شیوع ویروس کرونا معتقد است رژیم آل سعود که بر مبنای تطمیع مردم استوار است، هم اکنون منابع و درآمدی برای ادامه تطمیع و جلوگیری از نارضایتیها ندارد.
به گزارش خط هشت، " صباح زنگنه " در گفتوگويي با اشاره به شیوع ویروس کرونا در عربستان ، کاهش درآمدهای نفتی و اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در این کشور گفت: در شرایط کنونی عربستان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکند، یکی از مهم ترین آنها، وضعیت اقتصادی این کشور است. این وضعیت، ناشی از سقوط بهای نفت و کاهش درآمدهاست که در نتیجه آن، اجرای بسیاری از پرژهها در عربستان به تاخیر افتاده است. همچنین مشکلات اقتصادی سبب شده هزینه کردن در امور آموزش و پرورش و بهداشت کاهش یابد و هزینه اضافه پرداختی به کارمندان تحت عنوان " کمک معیشتی" به همین سرنوشت دچار شود. این کاهش درآمد و تحمیل گرانی به مردم به ویژه کارمندان، آثار خودش را به همراه خواهد داشت که از جمله آنها میتوان به اعتراضات اجتماعی اشاره کرد چراکه رژیم سعودی بر مبنای تطمیع مردم استوار بوده و هست هنگامی که عامل تطمیع از بین برود، اعتراضات، شکافها و نارضایتیها خود به خود اوج میگیرد.
این کارشناس تحولات غرب آسیا، ابتلای بسیاری از مردم و مقامات سعودی به ویروس کرونا را دومین نکته حائز اهمیت در جامعه عربستان دانست و گفت: اکنون بسیاری از سران حکومت ریاض دیگر در نشست هیئت دولت شرکت نمیکنند. آنان جلسات مشورتی تشکیل نمیدهند و مجلس شورا نیز تشکیل نمیشود. تعدادی از مقامات سعودی به خاطر مبتلا نشدن به کرونا از محل اقامتشان در شهرها خارج شده و به مناطق دور دستی مثل برخی جزایر موجود در دریای سرخ رفتهاند. این فاصلهگیری مقامات خود به خود نارضایتی و اعتراضات را در جامعه عربستان بیشتر میکند. وقتی که مردم میبینند، با آن همه درآمد نفتی که داشتند، حداقل وسائل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در اختیارشان نیست، داروهای مناسبی برای کاهش آثار این بیماری وجود ندارد و بیمارستانها به تجارتخانه تبدیل شدهاند، طبیعی است که این مسائل ناراضایتیها را بیشتر میکند.
وی تعطیل شدن حج و عمره سومین نکته مهم در روند آسیب شناسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی عربستان دانست و گفت: شما میدانید صدها هزارها نفر از مردم عربستان چه مقامات اداری، رسمی و سیاسی این کشور و چه شخصیتهای تجاری و بازرگانی و خدماتی سعودی در امور مربوط به حج و عمره اشتغال دارند. رفت و آمد حدود 20 میلیون زائر ایام عمره و 2 تا 3 میلیون نفر در ایام حج تمتع به عربستان، این خود یک عامل قوی اقتصادی و تجاری محسوب میشود و مردم را با اشتغالات اجتماعی بیشتر درگیر میکند. تا زمانی که این فعالیت بزرگ ( حج و عمره ) تعطیل باشد، مردم با مشکلات و تنگناهای اقتصادی بیشتری باید دست و پنجه نرم کند و بایستی انواع تدابیر را بکار بگیرند تا زندگی خود را اداره کنند.
زنگنه وجود کارگران خارجی را چهارمین نکته در بررسی تحولات اقتصادی و اجتماعی عربستان عنوان و تصریح کرد: شما میدانید 50 درصد جمعیت عربستان نیروی کار خارجی تشکیل میدهد. این نیروی کار از پزشک، مهندس، تکنیسین گرفته تا کارگر ساده و کشاورز تشکیل میدهد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و بروز مشکلات اقتصادی در عربستان، بسیاری از نیروی کار خارجی در این کشور بیکار شدهاند و مجبور هستند، خاک عربستان را ترک کنند. از آنجایی که زندگی بسیاری از خانوادههای عربستانی به کار و فعالیت کارگران خارجی وابسته است، در صورت بیکاری آنان یا خروجشان از عربستان، زندگی این خانوادهها مختل میشود و این مشکلی بر سایر مشکلات شهروندان عربستانی میافزاید و سبب میشود نارضایتیها افزایش پیدا کند.
بیشتر بخوانید
وی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان آبستن اعتراضات اجتماعی گفت: همین طور است . البته مقامات عربستان به بهانه بیماری کرونا مناطقی که محتمل است در آنجا اعتراضاتی وجود داشته باشد، تعطیل و مقررات ممنوعیت رفت و آمد اعمال میکنند. خیلی از این ممنوعیتها شاید دلائل بهداشتی نداشته باشد و بیشتر به دلائل سیاسی و جلوگیری کردن از تجمع مردم انجام میگیرد. یکی از این مناطق در شرق عربستان قرار دارد. یکی دیگر از مناطقی که محتمل است ، اعتراضاتی در آن برپا شود، مکه و مدینه است. با وجود شخصیتهای مذهبی و نخبههای اجتماعی، آنجا هم فضای مستعد اعتراضات وجود دارد .مقامات ریاض تمام این شهرها را به تعطیل و یا محدودیتهایی در آمد و شد شهروندان اعمال میکند تا از تجمع و اعتراضات مردمی جلوگیری شود.
این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به سند چشم انداز عربستان در سال 2030 که توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور ارائه شده درباره امکان اجرایی شدن مفاد این سند گفت: اکنون این سند عملا تعطیل شده و تمام پروژههای بزرگی که بر مبنای آن سند باید اجراء بشود، کنار گذاشته شده است. چندی قبل وزیر اقتصاد عربستان گفت که باید کمربندها را محکم ببندیم و این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی چنین سخنی را مطرح میکند این سخن نشان میدهد که چقدر نگرانی عمیقی وجود دارد.
وی درباره چشم انداز تحولات داخلی عربستان و رابطه مردم با حاکمیت این کشور گفت: اینکه تصور شود که در این کشور یک انقلاب یا شورشی اتفاق بیفتد، واقعیت ندارد چراکه همانطور که عرض شد 50 درصد جمعیت عربستان را اتباع خارجی تشکیل میدهد. دوم اینکه احزاب و گروههای سیاسی در عربستان مجاز به فعالیت نیستند ، سازمانهای مردم نهاد فعالیتشان در این کشور ممنوع است. شخصیتهای رسانهای و دینی و حتی لیبرالهای متمایل به دولت اینها مجاز به فعالیت نیستند. جامعه عربستان با یک فضای بسیار بسته و خفقان آلودی روبروست لذا اگر بخواهد اعتراضات مردمی در این کشور صورت بگیرد، در بخشهای محدودی مثل طلاب علوم دینی یا در برخی از دانشگاهها در صورت بازبودن آنها باز ممکن است، شاهد اعتراضاتی باشیم. همچنین در مناطق حاشیهای و فقیر نشیین احتمال دارد، شاهد اعتراضات مردمی باشیم اما این اعتراضات به یک شورش بزرگ اجتماعی و انقلاب منجر نخواهد شد.
موقع شهادت سعید، برادر دومم جبهه بود و حتی به مراسم تدفین و تشییع سعید نرسید. بعد از شهادت سعید باز هم پدر و برادرم به جبهه رفتند و این موضوع اصلاً باعث نشد حضورشان در جبهه کمرنگ شود.
ترس، تردید و تعلل برایشان نامفهوم است. آنگاه که لباس سیاه را به تن کرده و برای انجام مأموریت اعزام میشوند، تنها چیزی که در ذهنشان است سلامت گروگان است و دستگیری آدمربا، اینها مردان یگانهای نوپو هستند.
به گزارش خط هشت، ترس برای این مردان سیاه پوش واژه ای عجیب و غریب است؛ اضطراب، استرس، تردید و تعلل کلماتی است که برایشان نا آشناست و در مخیله ِشان نمیگنجد.
نیروهای ویژه ضدتروریست هستند یا همان پاد وحشت که آدمرباها، تروریستها، خرابکارها و گروگانگیرها با دیدنِ شان قالب تهی میکنند.
با آن قد و بالای بلند، اندامی ورزیده و لباسها و تجهیزات سیاهرنگِ شانکه ترس آفرین است و وحشتناک; به جنگ با نامردی می روند و به مقابله و مبارزه با بدعهدی.
خط قرمزشان امنیت و آرامش و آسایش مردم است.
حضورِشان ترس و وحشت را در دلِ حرمت شکنان و قانون گریزان وارد می کند تا آنجا که با دیدن سروقامتان سیه پوش ناجا قالب تهی می کنند!
اینها همان نیروهای ویژه پیرو ولایت هستند؛ «مأموران نوپو».
آنگاه که تیم تروریستی داعش در سال 95 به کشور وارد و در کرمانشاه ساکن شد، این مأموران نوپوی یگان های ویژه ناجا بودند که وارد عمل شده و همه آنها را به هلاکت رساندند؛ همانطور که سردار حسن کرمی فرمانده یگانهای ویژه ناجا در تشریح جزئیات این عملیات به فارس گفت: تیم تروریستی سه نفره داعش که به جلیقه انتحاری مجهز بودند برای انجام یک عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه (س) در قم عازم کشور شده بودند که با رصد اطلاعاتی, مخفیگاهِ شان شناسایی شد و بعد هم در عملیاتی ویژه توسط ماموران یگان های نوپو معدوم شده و به هلاکت رسیدند.
فرمانده یگانهای ویژه ناجا از مهارت تخصصی مأموران نوپو به فارس میگوید. از اینکه بدون آنکه گروگان یا گروگانگیر صدمهای ببیند سیاه پوشان نوپو عملیات خود را انجام میدهند.
از فعالیت و مأموریت های مختلف نوپو برای رهایی گروگان در کشور می گوید: از سال93 تاکنون حدود 45 تا 46 مورد گروگان گیری در کشور داشته ایم که سیاسی نبوده اند؛ علت اصلی گروگان گیری ها هم اکثرا مرتبط با موضوعاتی همچون موادمخدر، اختلافات مالی، قاچاق و بعضا مواردی چون عشق و عاشقی بوده است که ماموران یگان های نوپو با مهارت و توانمندی و صحبت و اقناع توانستند موارد مذکور را حل و فصل کنند به جز یک حادثه گروگانگیری در شیراز که در آن مورد نیز فردی در فضای مجازی عرضاندام کرده و تیراندازی خود را به نمایش گذاشته و گروگانگیری کرده بود؛ وقتی گروگانگیر تسلیم نشد ماموران نوپو مجبور شدند از سلاح استفاده کنند; آن هم فقط با شلیک یک تیر و در نهایت مأموریت خود را به پایان رساندند.
توانمندیِ شان حیرت انگیز است; از مهارت خاص در ورزشهای رزمی گرفته تا چتر بازی , تیراندازی و ... . آنجا که گروگانگیری و آدمربایی باشد یا نه; درگیری مسلحانه و خرابکاری باشد و تروریست، این مردان روزهای سخت هستند که بدون هیچ واهمه ای حضور می یابند. لحظه, ساعت و حتی روز و شب برایشان فرقی ندارد; برای تأمین امنیت مردم آرام و قرار ندارند سیاه جامگان پلیس ایران.
آشنایی با چند و چون فعالیت این مردان بلندبالا و سیاه پوش یگان ویژه از تخصص و توانمندی گرفته تا مأموریت های خاص و کلیدی خبرنگار فارس را بر آن داشت تا با سرهنگ" محسن ابراهیمی" جمعی یگانهای ویژه ناجا و فرمانده نوپو به گفتوگو بنشینیم؛ بخوانید.
فارس: نوپو چه معنایی دارد و مأموریت اصلی این دسته از مأموران یگان ویژه چیست؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: نوپو یعنی نیروهای ویژه ضد تروریست یا همان اصطلاح پاد وحشت که در کشورهای دیگر نامیده می شود. اما مأموران ما در یگان های ویژه عبارت نوپو را به «نیروهای ویژه پیرو ولایت» تعبیر کردهاند.
فارس: مأموران نوپو در کدام استان ها حضور دارند؟
*فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: عمده فرماندهی یگانهای نوپو گسترش نیروها در سراسر جغرافیای کشور عزیزِمان است. نیروهای نوپو در قالب تیمهای مختلفی در سراسر کشور ساماندهی شده و در مواقعی خاص بنا به دستور حضوری فعال خواهند داشت.
فارس: تفاوت مأموران نوپوی یگان ویژه با دیگر مأموران پلیس های تخصصی در چیست؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: وقتی لقب و عنوان ویژه را برای عده ای از مأموران قائل می شوند یعنی این دسته از افراد باید قابلیت بیشتری از یک پلیس انتظامی معمولی داشته باشند.
خب؛ این طبیعی است مأموران یگان ویژه ناجا و به خصوص نوپو از تخصص و قابلیتهای خاص و بالایی برخوردار باشند؛ این مهارتها در راستای تدابیر ابلاغی و با راهبردهای ششگانه که برای یگانهای ویژه تعریف و ابلاغ شده گام به گام در مسیر پیشرفت ماموران یگان ویژه و به خصوص نوپو در حال اجرا است.
فارس: توانمندی خاص ماموران نوپو در چه زمینه هایی است؟
* فرمانده نوپو یگان های ویژه ناجا: مأموران یگان های نوپو علاوه بر زبده بودن, فیزیک بدنی مناسب و توانمندی های خاص ورزشی و رزمی و بکار گیری تجهیزات به روز و مدرن از هوش و ذکاوت بالایی هم برخوردار هستند.
هوشمندی بالای این دسته از مأموران در کنار قدرت بدنی مناسب و شجاعت شان این امکان را فراهم می کند تا در هنگام عملیات متناسب با نیاز جامعه و مطالبه مردم بتوانند درست, صحیح و سریع اقدام کرده و مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهند.
طبق راهبرد اولیه و آموزشهای نوین، عمده توانمندی مأموران یگان های نوپو در آمادگی جسمانی، آمادگی عملیاتی و آمادگی علمی ـ بصری است.
ذکر این نکته ضروری است که مأموران یگان های نوپو علاوه بر آمادگی بالای جسمانی در حوزه هایی همچون تیراندازی، هوابرد، تاکتیکهای نظامی و راهکنشهای عملیاتی مهارت ویژه دارند و با عشق و علاقه در کنار مهارت ویژه خود میتوانند مأموریت های محوله را به خوبی انجام دهند.
فارس: از مهارت ویژه مأموران نوپو و آمادگی جسمانی و توانمندی شان گفتید; آیا آنها در مسابقات ورزشی قهرمانی هم شرکت می کنند؟
*فرمانده نوپو یگان های ویژه ناجا: مأموران یگان های نوپو در بخش ورزشی همچون ورزشهای عمومی، حرفهای، قهرمانی و تخصصی مهارت داشته و خوشبختانه در این راستا در سطح مسابقات ورزشی نیروهای مسلح در کشور و همچنین عرصه های جهانی و بینالمللی خوش درخشیده و مقام و رتبه هایی را کسب کردهاند.
این نکته را باید متذکر شد که با توجه به اینکه یگانهای ویژه به خصوص نوپو، یگانهای پایورمحور بوده و عمدتا مأموران ما از نیروهای جوان تشکیل شدهاند از آمادگی جسمانی خیلی خوبی برخوردار هستند.
فارس: مهمترین مأموریتی که مأموران یگان های نوپو در آن شرکت داشته اند کدام بوده است؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: مأموران نوپو در قضیه حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و مقابله با داعشیان در کنار سایر نیروهای امنیتی بوده و بخشی از کار را به عهده داشتند، همچنین در انهدام تیم سه نفره داعشی که برای انجام عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه(س) وارد کشور شده و در کرمانشاه مستقر بودند نقش اصلی را ایفا کردند.
در واقع این ماموران یگان نوپو بودند که با اشراف اطلاعاتی و مهارت بالای خود وارد صحنه شده و قبل از انجام هرکاری داعشیان را شناسایی کرده و با ورود به مخفیگاهِ شان آنها را به هلاکت رساندند.
فارس: مأموران نوپو یگان ویژه چه تعداد هستند؟ در همه استان ها مستقر هستند یا نه ; جغرافیای حضورشان با دیگر نیروها متفاوت است؟
*فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: میتوان گفت یک واحد از مأموران یگان های نوپو در مرکز کشور مستقر بوده و بقیه تیمهای نوپو یگانهای ویژه ناجا به تناسب جغرافیای جمعیت در کلانشهرها و مراکز استانها حضور دارند.
فارس: خیلی از جوانان با دیدن مأموران یگان های ویژه به خصوص سیاه پوشان نوپو و تاکتیک و مهارت بالای آنها علاقه مند به حضور در این رسته نظامی می شوند. سوالی که اکثر علاقمندان مطرح می کنند این است که برای ورود به این رسته نظامی چگونه باید اقدام کرد؟ چه مراحلی را باید گذراند و اصلا شرایط لازم برای ورود و گزینش چیست؟ و فرد داوطلب چه قابلیت و توانمندی هایی را باید داشته باشد؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا:برای اینکه فردی بتواند وارد نوپو شود ابتدا باید جذب نیروی انتظامی شود و بعد از گذراندن دوران اولیه آموزش که به درجهداری و افسری منتج میشود، بعداز چندین مرحله آزمون وارد دوران آموزشی نوپو شود.
باید متذکر شد مهمترین مسأله برای ورود به یگان های نوپو داشتن انگیزه و عشق و علاقه است. از داوطلبان واجد شرایطی که در ناجا به مرحله درجهداری و افسری رسیده و مایل به فعالیت در نوپو باشند چندین مرحله آزمون گرفته می شود و در صورت قبولی, تازه این دسته از پذیرفته شدگان وارد دوران آموزشی نوپو می شوند. علاقمندان بعد از موفقیت در آزمونهای عمومی و تخصصی نوپو مجوز سازماندهی در تیمهای عملیاتی نوپو را به دست میآورند.
فارس: افرادی که میخواهند جذب یگان های نوپو شوند باید از چه نوع ویژگی, توانمندی و قابلیت خاصی برخوردار باشند؟
*فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: باید گفت توانمندی و آمادگی جسمانی و مهارت در ورزش های تخصصی تنها شاخصه مأموران یگانهای نوپو نیست.
افرادی که میخواهند وارد نوپو شوند باید از ترس به دور باشند.متقاضیان و داوطلبان باید از نظر روانی افرادی منطقی و توانمند بوده و شجاعت این کار را داشته باشند تا بتوانند شجاعانه و بدون ترس مأموریتهای نوپو را بدون افراط و تفریط به مرحله اجرا گذاشته و به خوبی از پس آن بر بیایند.
فارس: آیا برای انجام و ادامه فعالیت در جمع مأموران یگان های نوپو, محدودیت سنی وجود دارد؟ تکلیف مامورانی که سن ِشان بالا می رود چه می شود؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: نوپو ویژگی های مهم و منحصر به فرد خود را دارد؛ با توجه به شرایط خدمت در نوپو همه نوع فیزیک میتواند خدمت کرده و حضور داشته باشند. این مسأله هم به دلیل تنوع مأموریتهای یگان های نوپو است.
درست است تحرک، شادابی و قابلیتی که در بین نیروهای جوان وجود دارد در سنین بالا امکانپذیر نیست اما یگانهای نوپو از مأمورانی که به سن بالاتر میرسند هم استفاده کرده و از تجربه آنها در طراحی عملیاتها به عنوان "اتاق فکر" بهره کافی را می برد.
فارس: مهمترین وظیفه مأموران یگان های نوپو چیست؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: وقایعی همچون گروگانگیری، آدمربایی، مأموریتهای ضدتروریستی، خرابکاری، درگیری مسلحانه و ... از جمله مأموریتهای ذاتی و اصلی مأموران یگانهای ویژه نوپو است که بدون هیچ ترس و تعلل و واهمه ای در سریع ترین زمان ممکن در هر نقطه ای که به وقوع بپیوندد حضور یافته و وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرا خواهند گذاشت.
فارس: آیا ماموران یگان های نوپو در اغتشاشات نیز وارد عمل می شوند؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: بکارگیری نیروهای یگان های نوپو بنا بر دستورات است؛ در اغتشاشات نه؛ اما با توجه به تجهیزات و مهارت ویژه ماموران یگان های نوپو این دسته از افراد در صحنههایی که تهدیداتی مسلحانه یا ترور وجود داشته باشد حضور پیدا میکنند.
باید گفت بکارگیری مأموران یگان های نوپو صرفا در قبال آن تهدیداتی است که در آن زمینه آموزش دیده و تخصص و مهارت خاص دارند.
فارس: آمادگی مأموران یگان های نوپو در چه حدی است؟ این درست است که این دسته از مأموران همواره در آماده باش هستند؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: خوشبختانه امنیت در کشور برقرار است و پلیسهای تخصصی در کنار سایر نیروهای مسلح وظیفه خود را به خوبی انجام میدهند.
اما اگر در جایی احساس شود که نیاز به حضور یگانهای نوپو است این دسته از مأموران نیز مانند سایر همرزمان شان در پلیس های تخصصی, با عشق و علاقه ای که برای خدمتگزاری به مردم و تأمین آسایش و آرامش آنها دارند بلافاصله در محل حاضر شده و نسبت به ادای وظیفه خود اقدام خواهند کرد.
فارس: ایثار, جوانمردی و از خودگذشتگی ماموران پلیس به خصوص مأموران یگان های ویژه و نوپو بر هیچ کس پوشیده نیست. مردم همواره شاهد فعالیتهای گسترده مأموران یگان ویژه و سیاه پوشان نوپو از نقطه صفر مرزی در اربعین حسینی گرفته تا عملیات ویژه سرکوب و مقابله با کرونا بوده اند.
بفرمائید در راه تأمین امنیت و آسایش مردم تاکنون چند نفر از مأموران یگان های نوپو به درجه رفیع شهادت نائل شده اند؟
* فرمانده نوپو یگانهای ویژه ناجا: از سال 81 تاکنون 7 نفر از مأموران یگانهای نوپو در راه تأمین امنیت , آسایش و آرامش مردم و برخورد با قانون گریزان و حرمت شکنان به شهادت رسیدهاند.